Hoe je kunt stoppen met touwbruggen

stop met touwbruggen

De reis van de held

Afgelopen vrijdag was ik op het Storytelling Seminar van Yvette Tick. Het thema van de dag: ‘De reis van de held’. Fascinerend vind ik dat en Yvette lepelt de ene na de andere kaskraker op (boek, film of serie) waarin ze laat zien welke scene voor welke stap in de reis staat.

‘De reis van de held’ komt niet alleen voor in verhalen, het is ook de realiteit van het leven. Je hebt een plan (oproep tot avontuur), maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je hebt keuzemomenten, mensen die je helpen en er gaat altijd wel iets mis. Life is a bumpy ride.

In ieder verhaal zit een grote crisis, je zal ‘de draak’ moeten bevechten. Moeten? Nee, je kunt er ook voor kiezen om het gevecht niet aan te gaan. Wat dan vaak gebeurt, is dat mensen teruggaan naar de fase van de oproep tot avontuur. Je kunt namelijk altijd wel iets anders gaan doen.

Als je wat anders gaat doen, volgen weer de dezelfde fases als in je vorige verhaal. Je komt dus wederom op het punt van de crisis en moet een keuze maken. Ga je nu wel het gevecht met de draak aan en overwin je de crisis of kies je wat anders? Kies je weer wat anders, dan ga je weer terug naar een nieuw avontuur. Dat is touwbruggen. Om echt iets te bereiken moet je door de crisis heen. Als je de draak niet verslaat, kom je niet verder. Dus wat moet je doen? Stoppen met touwbruggen!

Heb je steeds nieuwe plannen?

Ik zie het vaak gebeuren bij ondernemers, ze bruisen van de plannen. En je bent ondernemer, dus je mag doen wat je wilt. Stel dat je steeds prachtige plannen hebt, maar niemand weet er van, omdat je nog helemaal niet zichtbaar bent. Dat is juist wat jij moeilijk vindt, daar loop je steeds op vast. Dat is jouw draak en als je het gevecht niet aangaat dan ga je touwbruggen.

Je hebt een idee, je werkt het helemaal uit. Je besteedt uren en uren aan een nieuwe salespagina, aan het uitdenken van je dienst en wat je wilt dat je klanten uit jouw traject gaan halen. Maar dan komt je crisis, hoe ga ik het aan de wereld laten zien. Dan moet je zichtbaar worden en dat vind je moeilijk. Dus doe je het maar niet. Je verzint iets nieuws, besteedt uren aan een nieuwe salespagina…….

Ik herken het (helaas). Steeds weer die twijfel. Is dit plan het he-le-maal? Nee, ik zie toch wat pijnpuntjes en hop: ik kies ervoor om toch weer iets anders te doen.

Hoe stop je met touwbruggen?

Wat mij helpt is een planning. Wat wil ik bereiken en hoe ga ik dat doen. Ik blijf bij het voorbeeld zichtbaarheid. Om zichtbaar te zijn heb je een Facebookpagina, blogs en nieuwsbrieven nodig, maar dan ben je er nog niet. Ik merk dat het grootste struikelblok voor ondernemers is: WAT GA IK DAN SCHRIJVEN?

Denk het uit en schrijf het op. Hoeveel keer per week wil je iets posten of versturen? Waarover? Ik merk zelf dat het mij heel erg helpt om rubrieken te kiezen. Deel op maandag je eigen blog, op dinsdag een video van iemand anders, op woensdag enzovoort enzovoort. Zo ook met blogs, vlogs en nieuwsbrieven. Hoe vaak wil ze versturen en waar moet het over gaan? Maak een planning en stel voor de komende weken (of misschien wel maanden) vast wat je wanneer wilt versturen. Je kunt reeksen maken, bijvoorbeeld iedere week een tip delen. Zo maak je voor jezelf een richtlijn voor wat jij de komende tijd gaat doen.

Niet nadenken maar doen

Je hoeft niet meer na te denken over de onderwerpen, alleen de echte content moet nog gemaakt worden. Dat maakt alles makkelijker. Je weet waar je het over wilt hebben en de teksten vallen je tegen die tijd gewoon in. Én uit die teksten kan je weer kleine stukjes tekst halen, die je op social media kunt gebruiken. Twee vliegen in een klap.

Kan jij hulp gebruiken om een planning te maken? Overzie je zelf niet wat de stappen zijn en waar je het vervolgens over kunt hebben? Ik help je graag. Van mijn klanten hoor ik dat zij het heel erg fijn vinden dat ik meedenk en ik deel mijn frisse blik graag me ze. Wil jij dat ook, neem dan contact met me op.

Hartelijke groet,

Liesbeth

P.S. Uit je comfortzone stappen valt niet mee, ik weet het. Ik werk graag vooruit en ben graag ver van tevoren klaar. Deze keer heb ik mezelf uitgedaagd om het anders te doen. Ik wilde deze blog pas ná het Storytelling event schrijven, maar dit is wel het weekend waarin ik normaal een blog deel. Ik had dus maar een dag om de blog te schrijven en op zaterdagmorgen had ik nog geen idee waarover mijn blog zou gaan. Maar zie hier, het is gelukt!

 

 

Plaats een reactie