Hoe het begon
Vorige week was ik bij een Boostdag van Thijs van Halewijn. Een dag waarop we met 10 ondernemers bij elkaar kwamen om de tips and tricks te leren van automations in Active Campaign (automations zijn mailreeksen die je van tevoren in kunt richten en daar kan je hele slimme dingen mee doen). Nu moet je weten dat Thijs een van mijn grote helden is en voor mij was het een beetje alsof ik als gillende tiener naar Justin Bieber mocht. Ik volg Thijs al zo lang en nu ging ik gewoon een hele dag met hem samenwerken!
Maar wat schetste mijn verbazing? We liepen nog maar op het parkeerterrein toen een andere bezoekster met ons meeliep. Zij zei: ’jij bent toch Liesbeth?’ En terwijl ik geen idee had wie zij was, herkende zij mij dus wel. Ze kwam ook meteen naast me zitten toen we een plaatsje zochten tijdens de cursus. Daar bleef het niet bij, ik hoorde van nog twee andere ondernemers ‘jou ken ik, jij bent Liesbeth’. En ik had echt geen idee. Nu wel natuurlijk, maar toen niet.
Bekende Nederlander?
Nu ben ik wel het een en ander gewend, want mijn vader was vroeger een alom bekende kapper. Ik was dus wereldberoemd in Tholen als ‘de dochter van’. Dan kwam ik iemand tegen die ik totaal niet kende, maar die persoon wist wel te vertellen dat ik er eentje van kapper De Korte was. En nee, dat was lang niet altijd handig. Soms wisten mijn vader en moeder al ruim voordat ik thuiskwam dat we ergens kattenkwaad uitgehaald hadden.
Maar dit is dus wat er gebeurt als je je laat zien. Blogs schrijft, op social media actief bent en meedoet met bepaalde programma’s. Ik voel me ineens een beetje een bekende Nederlander en het voelt echt raar als je ver van huis bent en mensen kennen je. Dat mensen met je willen praten, omdat ze dingen van je weten waar ze weer meer over willen weten. Ik moet er echt aan wennen. Mijn vriend zei gelijk ‘maar Lies, hier doe je het toch voor?’ Hij heeft natuurlijk gelijk.
Niet langer met jezelf leuren
Je hebt ook meteen een heel ander gesprek met ‘iemand die jou al kent’. Je begint niet meer met je standaardintroductie maar je kunt eigenlijk meteen de diepte in. De interesse van de ander is er al, dus je kunt gelijk specifieke vragen beantwoorden. Je hebt dus helemaal niet het gevoel dat je met jezelf aan het leuren bent. Nog leuker: mensen VRAGEN of ze je visitekaartje mogen hebben. Dat is wel heel fijn.
Terug naar mijn waarschuwing: dit kan jou ook overkomen en ik hoop dat het je al overkomt. Laat jezelf zien met blogs, vlogs, op social media en op bijeenkomsten die bij jou als ondernemer passen. Dan ga je dit zelf ook beleven en ik ben heel benieuwd wat je daarvan vindt. Mocht je het moeilijk vinden om steeds zichtbaar te zijn of te worden, dan kan ik je daar natuurlijk mee helpen. Laat een reactie achter onder deze blog, dan praten we snel verder.
Hartelijke groet,
Liesbeth
P.S. Weet je hoe je er ook voor kunt zorgen dat mensen je al een beetje ‘kennen”? Met aanbevelingen. Daarin vertellen jouw klanten over jouw dienstverlening. Goede aanbevelingen helpen om potentiële nieuwe klanten te overtuigen om met jou te gaan werken. Wil je weten hoe je spetterende aanbevelingen maakt (voor jezelf!): download dan mijn e-book.