Een contentkalender maken, hoe doe je dat

Een contentkalender maken kan je zo moeilijk en zo makkelijk maken als je maar wilt.

Ik gebruik zelf bijvoorbeeld gewoon Excel hiervoor. Zet in de eerste kolom de dagen van de week. Gebruik de tweede kolom voor de tijden waarop je op de verschillende dagen wilt posten. De volgende kolommen zijn voor op welk platform je wilt posten. En dan invullen maar.

Next level contentkalender

Wat ook goed werkt is om een contentexplosie te maken en vervolgens al die content in te plannen op de verschillende platforms. Dus bijvoorbeeld: je hebt een blog geschreven met 10 tips. Dan kan je er voor kiezen om de hele blog te delen (in bovenstaande Excel-sheet als ‘blog van de week’). Maar je kunt er ook voor kiezen om de 10 tips apart te delen. Of je doet het allebei, blog van de week én alle tips los.

Dan heb je meteen voor 11x content en die content kan je allemaal inplannen.

Pas op, maak deze fout niet

Let wel op, ieder platform heeft zijn eigen do’s en don’ts. LinkedIn is zakelijker dan Facebook en Instagram moet het weer veel meer van de plaatjes hebben dan van de teksten. Je kunt je teksten zeker hergebruiken maar pas ze aan aan het platform waar je voor schrijft. Vaak doe ik dat door de eerste zin van de post aan te passen en laat ik de rest van het verhaal hetzelfde. Of ook in de rest van het verhaal moeten zinnen staan die ik voor het platform niet passen vind.

Let ook op de hashtags en punten. Op Instagram zie je vaak punten onder elkaar om ruimte te maken voordat je de hashtags ziet. Dat is niet gebruikelijk op LinkedIn. Op Instagram mag je 30 hashtags onder iedere post zetten, op LinkedIn is het advies maximaal 3. Facebook kent de puntjes en de hashtags nog veel minder. Pas dat dus aan en wek niet de suggestie dat je alles ‘even snel’ geknipt en geplakt hebt.

Plaats een reactie

Ik werk graag samen met Liesbeth omdat het fijn is om iemand te hebben die heel goed is in haar werk en die ook hart voor de zaak heeft. Iemand die zichzelf blijft ontwikkelen in haar vakgebied.

Adrienne van den Bos
Gifted People

Liesbeth is erg prettig om mee te werken omdat ze een persoonlijke en rustige benadering heeft en boordevol tips zit. Met de nadruk op tips: het is niet moeten, maar kunnen.

Kim Heijboer
Gewichtsconsulent Kim

Ik had vooral behoefte aan iemand die me kon helpen met Facebook en Facebookadvertenties, die alle ins and outs kent van Autorespond, die teksten kan schrijven en die meedenkt qua strategie. Liesbeth heeft deze kwaliteiten allemaal in huis.

Peter Plusquin
www.shortcuts.be

Vanaf de allereerste seconde heeft Liesbeth me tijd opgeleverd en ze ging meteen naast me staan. Ze zet mij als klant voorop en ze verstaat de kunst mij in het licht te zetten. Ze laat me voelen dat mijn succes haar succes is.

Carla Ketelaar
www.laatsteliefde.nl

De aanbevelingen van mijn klanten, die door Liesbeth uitgewerkt zijn, zijn voor mij goud waard. Ik las wat klanten van mij vonden, wat ze van mijn dienst vonden en dat komt zo binnen. Het is niet alleen een waardevolle recensie of aanbeveling, het werkt ook goed voor je social proof op je website.

Petra Duijzer
www.creatiefsucces.nl

Liesbeth streeft een hoge kwaliteit na en komt haar afspraken na. Ze zoekt dingen uit en denkt mee. Ze is leergierig en zelfstandig en ze blijft zich ontwikkelen, daardoor was ze een goede sparringpartner. Ze was er echt voor me en ik voelde me door haar gesteund.

Danielle Leuvering
www.vabusinessacademy.nl