Wat is een opt-in formulier
Een opt-in formulier is een moeilijk woord voor iets wat je waarschijnlijk al heel vaak hebt gezien. Als je op een website komt dan staat er vaak rechtsboven in het scherm een formulier waar je je naam en e-mailadres achter kunt laten in ruil voor een cadeautje. Een gratis weggever.
Soms komt zo’n formulier ook in een pop-up. Als jij met je cursor richting het ‘pagina sluiten’ kruisje gaat, dan komt er ineens zo’n irritant formulier in je beeld. Dat is meestal ook een opt-in formulier.
Waarom gebruik je een opt-in formulier
Je wilt een opt-in formulier op je website omdat de ervaring leert dat een toevallige bezoeker op je website bijna nooit meer vanzelf terugkomt. Waarom niet? Omdat ze je gewoon niet meer terug kunnen vinden als je ze nog een keer opzoeken. En dan vinden ze op dat moment wel iemand anders. Zonde!
Hoe maak je een opt-in formulier
Je zou natuurlijk met wat knip en plakwerk en een hoop creativiteit zelf een afbeelding kunnen knutselen die lijkt op dit formulier. Maar veel handiger en beter is het om het formulier te maken in een autoresponder. Bijkomend voordeel: de autoresponder slaat ook meteen de ingevulde gegevens op en je kunt vanuit diezelfde autoresponder vervolgens mails sturen. Te beginnen met de mail waarin je je gratis weggever toestuurt. Want dat had je beloofd!
Als je in een autoresponder een opt-in formulier hebt gemaakt dan kan je dit formulier integreren in je website. Je kan er een pop-up van maken op je website en je kan ook een losse url genereren. Zo kan je het formulier zelfs op social media in een post delen. Of in een Facebookadvertentie. Hartstikke handig. Laat de inschrijvingen op jouw e-maillijst maar binnenstromen!