Een contentexplosie, wat is dat?
Krijg je bij het woord contentexplosie meteen negatieve gedachtes? Denk je dan gelijk aan het feit dat je overspoeld wordt met informatie in je mailbox, op social media en hardcopy door de brievenbus of op je bureau? Lees vooral verder, want dat is niet waar ik het vandaag over wil hebben.
Aartjan van Erkel beschrijft in zijn boek Maak ze gek over de positieve betekenis van het woord contentexplosie en hoe dit je kan helpen. Je kunt namelijk zelf een contentexplosie veroorzaken en daar hoef je niet eens veel moeite voor te doen. Je lezers vinden het trouwens ook leuk. Doordat je je content op verschillende manieren presenteert kunnen mensen zelf kiezen welke berichten zij willen lezen, horen of zien.
Zoek je regelmatig naar inspiratie?
Zit je keer op keer met je handen in het haar? Je zou een nieuwsbrief moeten schrijven, maar waarover dan? En nieuwe content op je website is weer goed voor je vindbaarheid, maar dan moet er ook nog een blog komen? Vergeet Facebook niet, wat ga je daar nu weer eens op posten? Zucht, het lijkt wel of je meer moeite steekt in online zichtbaar zijn dan in je corebusiness.
Van groot naar klein
Dé oplossing is de contentexplosie en ik leg graag uit wat dat is. Je schrijft bijvoorbeeld een mooie blog over een onderwerp dat jouw ideale klanten superinteressant vinden. Diezelfde blog ga je gebruiken om (met wat aanpassingen) als nieuwsbrief te versturen. Zo blijf je top of mind bij de mensen die zich ingeschreven hebben op je e-maillijst.
Social media
De contentexplosie gaat vervolgens verder. Haal een aantal mooie uitspraken uit je blog en zorg dat je niet meer dan 140 tekens gebruikt. Je raadt het al: dat worden Twitterberichten. Diezelfde uitspraken kan je ook weer gebruiken voor Facebookposts, daar kan je veel meer informatie in kwijt. Haal de kerngedachte uit je tekst en maak er een post van die mensen zo nieuwsgierig maakt dat ze hem moeten lezen. Mooie foto erbij, zorg dat de foto doorlinkt naar je website en je hebt weer een interessant bericht gemaakt voor Facebook.
Voor video en podcasts
De informatie uit de blog leent zich ook prima voor een gesproken tekst. Er zijn mensen die graag informatie horen en dan is een podcast ideaal. Of mensen die je graag zien, maak dus ook een video en plaats deze op Youtube. Dat filmpje kan natuurlijk weer gebruikt worden op Facebook. Let op: nooit de link naar Youtube gebruiken, maar de video direct uploaden in Facebook. Als je dat niet doet dan gaat Facebook je post veel minder vaak tonen en dat wil je natuurlijk niet!
Zo, en op die manier is die ene blog veranderd in een contentexplosie:
- Als nieuwsbrief
- Als podcast
- Als video op Youtube
- Als video op Facebook
- In Twitterberichten
- In posts op Facebook
En nu van klein naar groot
De contentexplosie werkt ook andersom. Je kunt namelijk je artikelen bundelen in een boek. Of je kunt je video’s gebruiken als trainingsmateriaal. Daarvoor moet je waarschijnlijk wel het één en ander aanpassen en aanvullen, maar het begin is er.
Vinden je volgers dat niet erg? Nee hoor, helemaal niet. Iedereen mist wel eens een artikel of blog en als je goede content op een logische manier bundelt dan is iedereen daar blij mee. Zelfs al hebben ze de artikelen allemaal al eens gelezen. Doordat je je kennis nu als een geheel aanbiedt, krijgen mensen ineens weer nieuwe inzichten.
Gaat het lukken?
Wat denk je? Zie je dit jezelf doen? Vind je het al heel wat als je je planning haalt en op het afgesproken tijdstip weer een blog klaar hebt? Geen nood, een contentexplosie veroorzaken is bij uitstek een taak die je uit kunt besteden. Als de tekst er al ligt, is het voor een assistent niet moeilijk om daar aansprekende quotes, posts en kerngedachtes uit te halen. Je assistent kan zelfs de scrips schrijven voor de podcast en de video. Dan hoef jij het alleen maar op te nemen!
Zoek je iemand die jou kan helpen om deze last van je schouders te nemen? Ik doe het graag. Neem contact met me op, ik ga graag met je in gesprek.
Zonnige groet,
Liesbeth