Maak jij deze fout bij het schrijven van je teksten?

fout schrijven teksten

Maak jij deze denkfout bij het schrijven van je teksten?

Wat is jouw doel bij het schrijven van een tekst voor je website, nieuwsbrief of social media? Wil je dat mensen gelijk klant bij je worden en de duurste producten of diensten bij je aanschaffen of heb je een ander doel? Ik denk dat je vaak een ander doel hebt. Als je een sollicitatiebrief schrijft verwacht je toch ook geen brief terug zoals op mijn foto? Nee, waar je op hoopt is een kans. Een kans om in gesprek te gaan. Je hoopt dat jouw brief de lezer dusdanig nieuwsgierig maakt dat hij/zij een gesprek met je wil.

7 Contactmomenten

Onderzoek wijst uit dat een potentiële klant gemiddeld 7 contactmomenten nodig heeft voordat hij ver genoeg in de vertrouwensfunnel is en overgaat tot een aankoop. Begin dus niet gelijk met verkooppraatjes. Investeer in de relatie met je potentiële klanten en zorg dat ze je leren kennen. Daarmee leid je je klanten door de customer journey. Als het goed is zorgt een tevreden klant er vervolgens voor dat een volgende klant dezelfde reis af gaat leggen.

The customer journey

Het Amerikaanse marketingbedrijf DuctTape Marketing heeft de volgende stappen  gedefinieerd:

  1. Know: een klant leert je kennen
  2. Like: een klant gaat je waarderen
  3. Trust: een klant gaat je vertrouwen
  4. Try: een klant gaat je diensten proberen, bijvoorbeeld via een gratis webinar
  5. Buy: het is zover, een klant koopt iets bij je
  6. Repeat: de klant koopt nog een keer iets bij je
  7. Refer: de klant is zo tevreden over je dat hij/zij je bij anderen gaat aanbevelen

Hoe leid je mensen door deze stappen?

Geef informatie, zorg dat mensen je leren kennen en probeer vooral het gesprek aan te gaan. Overweeg voor duurdere producten om in je teksten een aanbod te doen voor een gesprek, in plaats van meteen een aanbod te doen voor het product zelf. Kies er voor om een gratis product te promoten, zoals bijvoorbeeld een webinar. Je vertelt aan het begin dat je aan het eind van het webinar een aanbod gaat doen. Mensen die blijven luisteren krijgen dat aanbod ook daadwerkelijk te horen. Tijdens het webinar hebben deze mensen de tijd gehad om je te leren “kennen” en je nodigt ze nu uit voor een gesprek. Een gesprek waarin je ze gaat helpen en tips geeft en waarin jullie samen kijken of jouw product dé oplossing is voor de problemen van je gesprekspartner. Mocht blijken dat het product dat jij in gedachten had niet de geschikte oplossing is, dan heb je misschien een ander product dat wel past. Daar kom je alleen achter als je met iemand praat en je kunt dan heel makkelijk omschakelen en een andere oplossing voorstellen.

Conclusie

Je teksten dienen dus om potentiële klanten waardevolle informatie te geven en om ervoor te zorgen dat ze je leren kennen. Als jij de oplossing voor hun brandende probleem biedt dan is de kans groot dat ze vervolgens bij je gaan kopen. Verwacht echter niet dat mensen alleen op basis van informatie uit teksten een grote investering bij je gaan doen.

Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen bij het schrijven van die teksten die jouw doelgroep aanspreken? Ik help je graag, neem contact met me op en dan spreken we elkaar snel 🙂

Hartelijke groet,

Liesbeth

Plaats een reactie