Dit is waarom ik me soms net een iPod voel (en waarom ik er trots op ben)

Steve Jobs was geweldig. En een grote hork. Afgelopen maand heb ik zijn boek weer eens gelezen en ik was alweer verbaasd over hoe briljant die man was. Vooral het verhaal over de iPod raakte me. De iPod is geen uitvinding van Apple, er bestond al iets soortgelijks: de Rio.

Medewerkers van Apple hadden een paar Rio’s gekocht en testten het apparaatje. Ondanks dat zij doorgeleerd hadden en goed wisten hoe ze met apparatuur om moesten gaan, werden ze gek van de Rio. Als je een afspeellijst wilde maken dan moest je een reeks knopjes indrukken. En waag het niet om een stap over te slaan, want dan kon je helemaal opnieuw beginnen. Kortom: drama. De ingenieurs van Apple hielden constant de handleiding bij de hand, anders ging het grandioos mis.

Toen kwam Steve door de bocht: hij zag de potentie van de Rio, maar hij wilde maar 1 knop. Voor alles! Aan, uit, play, stop, doorspoelen, opslaan enzovoorts. 1 Knop. Ik zie de ingenieurs van Apple al zweten. Ze zeiden dat het onmogelijk was, maar dat was het niet.

Magie

Die ene knop die deed het ‘m. Want het was gewoon niet mogelijk om alles te doen wat je wilde doen met slechts 1 knop. Het moest helemaal anders en dat werd het ook. Anders en veel simpeler. De oplossing was om afspeellijsten op je computer te maken en die afspeellijsten dan naar je iPod te slepen.

En toen gebeurde er iets magisch. Want die dikke postzegel met maar 1 knop speelde exact de muziek af die jij mooi vond. Hoe wist Apple dat? Mensen ‘vergaten’ dat ze zelf een afspeellijst hadden gemaakt en dat ze die zelf op de iPod hadden gezet. En als je vervolgens op play drukte dan hoorde je alleen maar muziek waar jij helemaal gelukkig van werd. Een wonder.

Ik voel me soms net een iPod

Wat is de vergelijking tussen een iPod en mij? Nou, tegenwoordig word ik regelmatig gevraagd om teksten voor klanten te schrijven. Ik vind het heel belangrijk dat die teksten de woorden bevatten van mijn klanten en niet mijn woorden. Wat doe ik dus? Ik pak zoveel mogelijk informatie uit al bestaande teksten van die klanten.

Ik mix en match, voeg woorden toe, haal woorden weg en maak logische verbindingen en overgangen tussen verschillende stukken tekst. Ik verander de volgorde als die niet logisch is, schrijf een pakkend begin en ik sluit af met een aantrekkelijke Call To Action en de tekst is klaar. Wat ik dan steeds weer hoor is dat klanten zeggen ‘Wauw, wat goed van je. Dit is mijn verhaal, maar hoe wist je dat?’ Magie! Nee hoor. Het was er al, het mocht alleen net iets mooier en beter en een beetje opgepoetst worden.

Lui

Een klant maakte het wel heel bont, ze zei ‘Ik durf het bijna niet te zeggen, maar in eerste instantie vond ik je lui.’ Ze herkende zoveel van haar eigen teksten dat ze dacht dat ik me er makkelijk vanaf had gemaakt. Totdat ze haar oude teksten naast mijn opgepoetste teksten legde en toen zag ze wel degelijk verschil (gelukkig maar ?).

En ze was trots. Ze zei ‘dus mijn teksten waren zo slecht nog niet.’ Inderdaad, haar teksten waren zo slecht nog niet, alleen de finishing touch ontbrak. Net als Apple leg ik die er voor je in, zodat jouw klanten je teksten beter begrijpen en (nog) enthousiaster worden om contact met je op te nemen of meteen met je willen werken.

Kan je dat zelf ook? Maar natuurlijk! De vraag is alleen: heb je er tijd voor en heb jij ook dat talent om te zien waar het net even anders mag? Zeg je ‘ja’ op deze vragen, ga dan lekker zelf aan de slag. Is het antwoord ‘nee’ dan nodig ik je uit om contact met me op te nemen. Dan kunnen we kijken of ik jouw iPod kan zijn.

Hartelijke groet,
Liesbeth

Plaats een reactie