Hoe schrijf je goede teksten die omzet opleveren?

goede teksten

Daar zit je dan, je schrijft regelmatig en je schrijft best leuke teksten, maar levert het ook wat op? Word je er langzaamaan moedeloos van dat je website niets oplevert, dat je weinig reactie krijgt op je nieuwsbrieven en dat je maar niet die ideale klanten weet te bereiken?

Weet je wat jouw klanten zoeken?

Mag ik je eens vragen, heb je wel eens onderzoek gedaan (of laten doen) op welke zoekwoorden jij je zou moeten richten? Waar zoekt jouw ideale klant op? Als je dat niet weet, dan gaat jouw klant je niet vinden. Hij vindt dan wel jouw conculega die wel precies weet op welke woorden hij zich moet richten. En is de oplossing inmiddels gevonden, dan zoekt jouw klant niet meer verder en is jouw kans verkeken.

Als je bijvoorbeeld een coach bent, denk je dan dat iemand jouw diensten gaat zoeken op de zoekwoorden “welkom op mijn website”? Typ deze zin maar eens in in Google en je zult zien dat bepaalde websites op deze zoekzin hoog scoren. Maar wat heb je er aan? Helemaal niks, want als iemand een coach zoekt dan gaat hij zeker niet de zoekwoorden”welkom op mijn website” typen in Google.

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

Voordat je begint te schrijven, moet je dus eerst heel goed nadenken waarover je wilt schrijven. Op welke woorden of zinnen wil je gevonden worden? Om een voorbeeld te geven: stel je bent loopbaanadviseur. Je wilt een blog schrijven over hoe je iemand kunt helpen om te ontdekken wat een goede volgende stap in de carrière van die persoon kan zijn. Gebruik je als zoekwoorden “welke baan past bij mij” dan blijkt uit de statistieken van de Keyword Planner van GoogleAdWords, dat op die woorden ongeveer 1300 keer per maand wordt gezocht. Kies je voor de zoekwoorden “wat voor baan past bij mij” dan is het slechts ongeveer 100 keer per maand. Een klein verschil met grote gevolgen.

Schrijf waardevolle content

Onderzoeken welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt is belangrijk en met een kleine aanpassing kan je soms een groot verschil maken, maar dit is zeker niet zaligmakend. Wat het belangrijkste is en blijft, is goede content schrijven. Schrijf over de vragen die bij je doelgroep leven en geef daar een goed antwoord op, waar mensen echt wat aan hebben. Onthoud altijd: je schrijft niet voor Google, je schrijft voor je klanten. Als je klanten tevreden zijn en ze laten dat blijken, door je teksten te delen, door lang op je website te blijven of door te reageren, dan wordt Google vanzelf meer en meer fan van je.

What’s in it for me?

Zorg dat je teksten niet over jou gaan, je teksten moeten over je klanten gaan. Zij moeten zich er door aangesproken voelen en zij moeten het gevoel krijgen dat jij dé persoon bent die kan helpen om hun problemen op te lossen. Natuurlijk moet je ook jezelf laten zien en laten zien wat je voor iemand kunt betekenen, maar altijd vanuit het oogpunt van de lezer.

What’s in it for you?

Je kunt uiteraard zelf aan de slag gaan met SEO (Search Engine Optimalisation), maar word je daar blij van? Is dat wat je zelf graag wilt doen? Ja? Dan heb ik een tip voor je, volg een goede cursus. Is het antwoord nee, dan heb ik goed nieuws. Ik heb deze cursus namelijk al gevolgd en ik help je graag met het schrijven van goede teksten die omzet opleveren.

Met alleen de juiste zoekwoorden ontdekken, ben je er nog niet. De volgende stap is om je pagina’s, blogs en andere teksten te optimaliseren. Wat je daarvoor kunt doen, ga ik uitleggen in mijn volgende blog. Wil je nu al meer weten? Ik nodig je van harte uit om contact met me op te nemen, of laat een reactie achter onder deze blog.

Liesbeth

Plaats een reactie