Facebook adverteren, hoe werkt het?

Facebook adverteren hoe werkt het linksboven

Facebook adverteren. Het wordt regelmatig gezien als een wondermiddel. Stop een paar tientjes in Facebookadvertenties en je hebt binnen een paar uur 100 aankopen voor een product of dienst die je voor een stevige prijs verkoopt. En dat terwijl je bezoekers je een paar dagen geleden nog helemaal niet kenden. Zoals zo vaak gezegd wordt: je stopt er euromunten in en er rollen briefjes van 10 euro uit.

Ik ga je meteen van deze roze wolk afduwen, zo werkt het gewoon niet. Niet meer in ieder geval. Toch kom ik steeds weer ondernemers tegen die deze tactiek willen volgen. Die adverteren voor hoog geprijsde producten, of die op het laatste moment nog ‘even’ een webinar vol willen krijgen of meteen die nieuwe klant willen vinden die zegt: ‘Tuurlijk wil ik met jou werken’.

Ik zeg niet dat het helemaal niet kan, maar er is wel wat meer voor nodig dan ‘even’ een Facebook advertentie online knallen. Daarover vertel ik je graag meer in deze blog.

Hoe werkt Facebook adverteren

Helaas kan ik je in dit artikel niet ‘even’ leren hoe je moet adverteren op Facebook. Als jij geen training gevolgd hebt op het gebied van Facebook adverteren, dan kan ik jou echt niet alle ins and outs vertellen. Dat is veel te veel en er zijn ook constant veranderingen. Ik heb twee uitgebreide trainingen gevolgd op dit gebied en ook ik weet nog lang niet alles.

Mijn doel met de informatie die ik deel, is dat je weet wat je nodig hebt. Dan kan je vervolgens beslissen of jij zelf wilt gaan adverteren op Facebook of dat je er iemand voor inhuurt. Wil je zelf leren adverteren, dan heb ik een goed adres voor je. Je kunt kiezen uit de basistraining en een training voor gevorderden.

Maar goed, hoe werkt Facebookadverteren. In het kort: je kunt 2 wegen bewandelen:

1. Je hebt een post gedeeld op je tijdlijn en die doet het heel erg leuk. Dan kan je ervoor kiezen om deze post te promoten. Spoiler alert: druk liever niet op de knop die Facebook je toont met ‘nu promoten’. Dat kan anders en beter. Het probleem is namelijk dat je met deze optie (vaak) niet specifiek genoeg je doelgroep kunt bepalen en dat is zonde. Deze advertentie gaat je dan waarschijnlijk te veel geld kosten en te weinig opleveren.

2. Je maakt een compleet nieuwe post in het advertentiebeheer.

Wat moet je daarbij weten:

Wat is je doelstelling?

  • Meer bereik.
  • Meer reacties en likes.
  • Videoweergaven.
  • Verkeer (dat mensen naar je website doorklikken bijvoorbeeld).
  • Conversies (dat mensen echt iets doen, iets kopen, zich ergens voor inschrijven/registreren).

Welke content wil je gebruiken?

  • Tekst(en) bij je advertentie.
  • Afbeelding(en)/video(‘s) bij je advertentie.
  • Wat wordt de Call To Action en welke link hoort daarbij (vaak de link naar een pagina op je website).
  • Wat tegenwoordig goed werkt zijn de dynamische ads. Je krijgt daarmee de mogelijkheid om meerdere teksten, meerdere afbeeldingen (of video’s, maar helaas niet de mogelijkheid om video’s en afbeeldingen door elkaar te testen), meerdere koppen en meerdere beschrijvingen in te voeren. Facebook gaat vervolgens zelf mixen met al deze mogelijkheden en de beste optie naar voren toveren.

Op welke doelgroep(en) wil je je richten?

Je hebt warme doelgroepen en koude doelgroepen. Een warme doelgroep is bijvoorbeeld je mailinglijst en je fans op Facebook. Koude doelgroepen zijn bijvoorbeeld de mensen die lijken op de mensen op je mailinglijst of die lijken op je fans. Je kunt ook doelgroepen maken op basis van interesses. Als jij businesscoach bent, kan je bijvoorbeeld een doelgroep maken die je richt op ondernemers. En weet: hoe warmer de doelgroep hoe meer je direct van ze kunt vragen.

Wat is je budget?

Een hele belangrijke vraag. Hoeveel mogen jouw Facebookadvertenties je kosten?

En neem een beslissing:

  • Waar wil je adverteren? Alleen op Facebook? Ook op Instagram (dat kan namelijk ook direct uit Facebook)? Rechterkolom en of de op de tijdlijn? Zo zijn er nog veel meer opties.
  • 1 tekst/meerdere teksten.
  • Wat wordt je Call To Action?
  • Naar welke link verwijs je?
  • Video(‘s)/afbeelding(en).
  • Budget en looptijd.

De Facebookpixel

Als je niet weet wat een Facebookpixel is en hoe dat moet, dan zou ik dit bij je webbouwer neerleggen. De Facebookpixel is een stukje code dat je op je website zet (liefst op alle pagina’s). Daar heb je ook een cookie-melding voor nodig, bij voorkeur eentje waar je eerst op oké moet klikken voordat de pixel daadwerkelijk geplaatst wordt. Als je pixel staat, registreert Facebook wie er allemaal op jouw website is geweest en kan Facebook deze mensen in een doelgroep stoppen. Die mensen kan jij selecteren en vervolgens een advertentie laten zien. Jij weet overigens niet wie deze mensen zijn. Je ziet alleen dat je een groep hebt die bijvoorbeeld een bepaalde pagina op je website heeft bezocht. Dat moet je allemaal zelf instellen, maar daar kan een VA of een andere Facebook-expert je mee helpen. Of je kan het natuurlijk zelf leren.

Wat kost Facebook adverteren?

Goeie vraag, want dat ligt helemaal aan jou. Je kunt het zo gek maken als je zelf maar wilt. Ik heb webinars gevolgd van grote businesscoaches die hun eigen cijfers lieten ziet en waar je zag dat ze meer dan 100.000 euro per maand spendeerden aan Facebook advertenties. Ik ken ook ondernemers die het bij 1 of 2 euro per dag houden. Dat kan ook prima werken, het is maar waar je tevreden mee bent.

Facebook adverteren, hoe werkt het? Midden

Waar je in ieder geval voor uit moet kijken is om een advertentie doorlopend aan te zetten. Dan zou je je zomaar eens een hoedje kunnen schrikken omdat er nog een advertentie loopt waarvan je eigenlijk dacht dat die al gestopt was. Dat lopen je uitgaven gewoon door en dat geld krijg je niet meer terug. Daarom stel ik vaak een einddatum in voor een advertentie.

Facebook advertentie strategie

In de vorige paragraaf had ik het al over een doelgroep kiezen. Want je hebt namelijk koude doelgroepen en warme doelgroepen. Nu is het mooie dat je van een koude doelgroep een warme doelgroep kunt maken. Hoe? Door verschillende advertenties te gebruiken.

Voor een koude doelgroep begin je het liefst met iets laagdrempeligs. Laat mensen bijvoorbeeld een video kijken waarin je super waardevolle tips deelt. Of maak een goed artikel met interessante informatie. Je lezers/kijkers hoeven nu nog niks te doen. Geen e-mailadres achterlaten of op een bepaald moment aanwezig zijn (zoals bijvoorbeeld bij een webinar of een challenge). Je deelt waardevolle informatie en met de Facebookpixel hou je bij wie de content heeft bekeken. In het geval van video’s is er niet per se een pixel nodig, dat houdt Facebook zelf bij. Dit is je eerste advertentie.

Vervolgens toon je een volgende advertentie aan de mensen die je artikel hebben gelezen, je video hebben bekeken (of in ieder geval bepaalde tijd hebben gekeken) of die op een pagina zijn geweest waar jij een link van hebt gedeeld. Die mensen bied je je gratis weggever aan. In ruil daarvoor vraag je hun naam en e-mailadres. Je kunt nu twee dingen doen:

  • Je kunt deze mensen mailen (daarvoor maak je e-mailfunnels en die gaan nu hun werk doen, naast je Facebookadvertenties).
  • De mensen die je weggever downloaden kun je weer een andere advertentie laten zien.

Nu wordt het leuk, want ik zeg niet dat het niet kan om met behulp van Facebookadvertenties betaalde producten te verkopen. Het zal je alleen niet snel lukken bij een ijskoude doelgroep. Door je kijkers mee te nemen in een reeks opvolgende advertenties wordt de koude doelgroep een warme doelgroep. Dan wordt de kans op succes met adverteren voor betaalde producten steeds groter.

Het kan trouwens ook een gratis product zijn waar het nog steeds voor nodig is om een warmere doelgroep te krijgen. Veel ondernemers maken bijvoorbeeld de fout dat ze denken dat iedereen wel in gaat schrijven voor een gratis webinar. ‘Kom op zeg, het is gratis!’ zeggen ze dan. Ja, in geld is het gratis. Maar een webinar kijken kost je al snel een uur tot anderhalf uur en tijd is op dit moment het kostbaarst wat we hebben. Kortom: ook een GRATIS webinar kost moeite om te verkopen.

Als je gaat adverteren, kijk dan goed naar hoe je mensen van koud naar warm publiek wilt leiden. En bepaal welke drempels jouw publiek zal ervaren.

Lage drempel:

  • Een artikel lezen zonder dat je je gegevens achter hoeft te laten.
  • Een video kijken (ook zonder dat je je ergens voor in hoeft te schrijven).

Middelhoge drempel:

  • Je kunt iets krijgen als je je naam en e-mailadres achterlaat en datgene wat je kunt krijgen klinkt als snel en makkelijk.

Hoge drempel:

  • Je kunt iets krijgen. Je moet daarvoor je naam en e-mailadres achterlaten en je weet dat het bijvoorbeeld veel tijd gaat kosten. Denk dan aan een webinar of een uitgebreid boek/e-book. Of dat je weet dat je een lange video of een videoserie kunt krijgen.
  • Een betaald product kopen.

Weet ook dat het tijd nodig heeft. Als je je eerste advertentie online zet, dan heeft het tijd nodig voordat er een doelgroep is gevuld die klaar is voor de vervolgadvertentie. Aan die mensen laat je een volgende advertentie zien, maar lang niet iedereen zal eropin gaan. Dat betekent dat de volgende doelgroep weer kleiner zal zijn. Als je je advertenties lang genoeg de tijd geeft zal het gaan draaien, maar dat kan niet in een weekje.

Advertentie tekst

Hoe schrijf je een pakkende advertentietekst? Begin met een zin die ervoor zorgt dat mensen stoppen met scrollen en beginnen met lezen. Spanning en sensatie is hier prima geschikt voor. Benoem iets positiefs of juist iets negatiefs, of begin met een vraag.

Ga vervolgens dieper in op de inhoud en vertel hoe jij je klanten geholpen hebt. Vertel over de oplossing. Vertellen betekent dat je er een echt verhaal van maakt, storytelling dus.

Doe je aanbod: heb je een webinar, verkoop je iets? Vertel over dit ‘product’. Wat levert het je op en vertel ook zeker als op een bepaald moment de deuren opengaan of juist sluiten (als dat relevant is, bijvoorbeeld bij een webinar of bij een challenge die in een bepaalde periode plaatsvindt).

Call To Action: roep je lezers op om actie te nemen. Dus ‘schrijf je in’ of ‘doe mee’.

Vergeet niet om de link naar je pagina te vermelden. Die link komt als het goed is ook achter de knop onder de advertentie, maar je wilt de link ook in de tekst.

Afbeelding(en)

Kies een pakkende foto. Het is onderzocht en getest: foto’s van baby’s en lachende vrouwen doen het het best. Dus heb je een foto van jezelf waar je lachend op staat? Een foto van klanten die lachen? Gebruik die, liever dan een saaie stockfoto.

Zet niet meer dan 20% tekst op de afbeelding. Vroeger werd je advertentie afgekeurd als je meer dan 20% tekst op een afbeelding zette. Nu niet meer. Tegenwoordig is het eigenlijk erger: je advertentie wordt gewoon goedgekeurd, maar hij wordt wel veel minder getoond dan ‘normaal’. Kortom: je gooit geld in de sloot. Hoe kan je weten of je afbeelding akkoord is: https://nl-nl.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Video

Zorg voor ondertiteling. Veel mensen hebben het geluid op Facebook uit staan. Ik heb dat zelf ook. Als ik een video voorbij zie komen en ik kan de ondertiteling meelezen, dan betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik alsnog de hele video (zonder geluid) heb uitgekeken.

Over de ideale lengte van een video zijn de meningen verdeeld. Sommige goeroes zeggen dat een video maximaal 1,5 minuten mag zijn en andere goeroes zeggen dat een video zo lang mag duren als nodig. Als het maar interessant blijft. Wat ik wel weet:

  • Facebook is (nog) niet een kanaal waar mensen op gaan om video’s te kijken. Kijk maar naar jezelf, kijk jij lange video’s op Facebook? Gek genoeg doe ik dat op YouTube wel (en velen met mij blijkbaar).
  • Ik heb van verschillende Facebookadverteerders gehoord dat de gemiddelde kijktijd rond de 10 seconden ligt. Daarom hebben deze mensen er ook voor gekozen om een vaste video te maken en voor de verschillende opties van de video’s alleen de eerste 10 seconden iedere keer te veranderen. De eerste zin(nen) is/zijn dus het belangrijkst en daar kan je mee testen door aan het begin van iedere video een andere beginzin te plakken.

Wat wil je als ‘kop’ en ‘beschrijving’

De kop is een Call To Action onder de afbeelding van je advertentie. Deze kop is bijvoorbeeld wel zichtbaar op mobiel, terwijl de beschrijving dat niet is. Let ook goed op of de hele kop blijft staan of dat een deel van je tekst wegvalt. Is dat laatste het geval, kijk dan of je kop korter kan. Het mooiste is natuurlijk dat je de volledige boodschap meteen kunt lezen, ook op een mobiel.

De beschrijving is een extra regel waar je een extra oproep kunt doen.

Wat ik bijvoorbeeld doe: Kop:‘7 meest gemaakte fouten bij XXX →’ en daaronder beschrijving: ‘Download hier mijn gratis e-book’.

Facebook adverteren training

In bovenstaande video laat ik zien hoe je een advertentie maakt. Het is een goed begin, maar er zitten zoveel haken en ogen aan het maken van een Facebook advertentie dat ik niet adviseer om het zomaar te gaan proberen. Dat kan je heel veel geld kosten. En als het dan nog mooie resultaten oplevert… Maar dat is meestal met de ik-begin-maar-en-ik-zie-wel-methode niet zo.

Wat je beter kunt doen? Een expert inhuren of het zelf leren. Zelf leren zou ik persoonlijk doen bij Mark Bongers: https://markbongers.nl/author/mark-bongers/

Wie mij en mijn klanten geholpen heeft als het echt helemaal fout liep? Toen hebben we een expert ingehuurd: https://theblueagency.nl/ Ik zou het waarderen als je tegen Dennis (de eigenaar, of misschien spreek jij een collega van Dennis) zegt dat je via mijn website gekomen bent. Alvast bedankt!

PS: Deze blog is nog steeds relevant, maar weet dat ik nu (2024) al ruim een jaar geen Facebook advertenties meer heb gedraaid. Je hoeft mij dus niet te bellen of te vragen om te helpen, daarvoor ben ik al te lang niet meer actief op Facebook.

Plaats een reactie