Een kader is geen hokje

Zo, daar moest ik even over nadenken toen ik deze stelling de eerste keer hoorde. En hij is dus niet van mij, deze prachtige waarheid komt van mijn coach Femke Hertog. ‘Een kader is geen hokje’ voelde meteen al goed en dat was best een verrassing. Want ik weet niet hoe het met jou is, maar als ondernemer word ik niet graag in een hokje gestopt. Ik hou mijn opties graag open. En ik vind het dus al jaren moeilijk om harde keuzes te maken, maar inmiddels ben ik heel goed bezig ?.

Waardeer je kaders

We hebben allemaal onze kaders nodig en ik ben er ook van overtuigd dat alle ondernemers kaders gebruiken. Zelfs ondernemers die heel hard roepen dat ze altijd in het moment creëren. Een kader is hoe je je werkzaamheden altijd aanpakt, je methode. Ik gebruik bijvoorbeeld een kader als een klant aan mij vraagt om een blog te schrijven. Dan heb ik allereerst informatie nodig.

  • Welk probleem willen we behandelen?
  • Wat wordt het verhaal en welk punt willen we maken?
  • Soms krijg ik maar een paar zinnen en dat kan genoeg zijn om zelf op onderzoek uit te gaan. Google is daarin mijn grote vriend en ik ga aan de slag.
  • Mijn tekst start altijd met een probleem en wat de consequenties zijn. Daarna komen de tips en/of oplossingen.
  • Aan het eind leg ik de link naar hoe mijn klant (degene voor wie ik de blog schrijf) de lezers van de blog verder kan helpen. Daarna sluit ik af met een Call To Action.
  • Daarmee is de blog nog niet definitief klaar, hierna volgt een cruciale stap: mijn klant zorgt dat de blog helemaal haar tekst wordt. Als ik woorden gebruik die zij nooit zou gebruiken, dan wil ik dat ze die vervangt. Als mijn zinnen ’te hard’ zijn dan nodig ik mijn klant van harte uit om het verhaal zachter te maken. Ze giet dus haar saus over de tekst.
  • Ten slotte krijg ik de tekst nog 1x terug. Ik lees het verhaal, haal eventuele fouten eruit en dan is de blog klaar om op de website geplaatst te worden.

Dit is mijn kader en het is absoluut geen hokje. Want binnen de kaders mag ik helemaal los gaan. Geen onderwerp is te gek, geen stelling te groot, geen tekst te lang of juist te kort. Mijn creativiteit mag ongeremd stromen, zolang de kaders maar blijven staan.

Hoe werken kaders voor jou?

Ik ben er van overtuigd dat jij ook kaders hebt en je doet er je klanten een groot plezier mee. Als jij je workshops altijd op een bepaalde manier begint en eindigt, hou je de vrijheid om tussendoor te freewheelen. Te kijken welke vragen je krijgt en waar de groep behoefte aan heeft. Maar door het vaste begin en eind heb jij houvast en weet je dat je de groep in ieder geval altijd deze leerpunten meegeeft.

Maak je vlogs of podcasts, dan begin je met je vaste introductie. Je legt vervolgens een stelling neer en je legt uit wat de consequenties hiervan zijn. Wat jouw luisteraars hiervan merken, welke problemen, uitdagingen en valkuilen ze kunnen treffen. Hoe ze het op kunnen lossen en hoe jij daarbij kunt helpen. Daarna sluit je af, vertel je wat je volgende keer gaat behandelen en waar je luisteraars meer informatie kunnen vinden. Zie het als een methode, jouw houvast. En voor de rest: leef je uit.

Jouw kader geeft je structuur en daardoor ontstaat de kracht van herhaling. Het geeft je vertrouwen en een gevoel van veiligheid in jezelf, want als je je aan je kaders houdt dan weet je dat het werkt. En dan ontstaat er ruimte voor magie, je raakt in flow.

Verandert dit je gevoel over kaders en hokjes? Ik ben heel erg benieuwd welke kaders jij gebruikt in je werk, dus deel ze vooral met me.

Liesbeth

Plaats een reactie