‘Dat kan helemaal niet’ dat was wat mijn vriendin riep toen ik bij haar in de tuin de katten eten gaf. Die vriendin had op dat moment een behoorlijke dierentuin. 7 katten en 3 honden. En die hele menagerie kreeg iedere dag een stukje kipfilet.
Ik kreeg het pakje kipfilet in mijn handen gedrukt en mocht stevige stukken afscheuren en ieder dier zijn of haar deel geven. Zoals altijd waren een paar dappere dodo’s, die stapten meteen naar voren om hun buit te halen. En er waren er ook een paar die bleven op afstand. Met last but not least een poes die koppig achteraf bleef zitten.
Ik stapte op het beestje af en was ondertussen hardop aan het vertellen dat ik echt iets heel lekkers had. Hand naar voren, de poes stak haar koppie naar voren en ze griste zo de kipfilet weg. Op dat moment kwam mijn vriendin net naar buiten lopen en zag het gebeuren. Ze riep heel hard ‘dat kan niet, dat kan ik niet eens. Deze kat eet niet uit je hand.’ Terwijl dat toch precies was wat de kat net deed. Maar ik wist niet dat het niet kon en ik had het gewoon gedaan ?.
Zelfstandig naar Japan? Dat kan natuurlijk nooit
Aan dit verhaal moest ik denken toen ik een verhaal las in het boek ‘Let My People Go Surfing’ van Yvon Chouinard van Patagonia. Heel eerlijk, ik vind het niet zo’n lekker boek om te lezen, maar ik heb er al wel heel wat inspiratie in opgedaan. Een van de vele anekdotes uit het boek: Patagonia wilde de Japanse markt betreden en alle businessboeken zeiden hetzelfde; dat kan alleen als je een goede partner hebt.
Ze hebben tot 3x toe geprobeerd om met een betrouwbare partner Japan binnen te komen. Niet gelukt. Toen dachten de knappe koppen bij Patagonia ‘fuck it, we gaan het gewoon zelf proberen, zonder partner’. Wat bleek? De Japanse markt was de makkelijkste buitenlandse markt die ze ooit zelfstandig betreden hebben. De regels zijn superduidelijk en Japanse klanten denken heel eenvoudig: ze willen de beste kwaliteit en als je dat hebt dan zijn ze bereid om bij je te kopen. Kat in ’t bakkie voor Patagonia dus.
Yvon schreef zelfs dat als andere industrieën in Amerika gewoon een poging gewaagd hadden, dat hij ervan overtuigd is dat de Amerikanen auto’s hadden kunnen verkopen aan Japanners. Als ze het stuur maar even aan de goeie kant van de auto hadden gezet ?.
Iedereen zei dat het niet kon
Weer zo’n verhaal van dat iets niet zou kunnen maar dat het lukt als je het probeert.
‘Iedereen zei dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist’
is niet voor niets een populaire quote.
Nog een ander verhaal uit het boek: bij Patagonia is werk en plezier zo door elkaar verweven dat ze buitenstaanders zelf laten beslissen of werknemers bij Patagonia aan het werk zijn of dat ze alleen maar leuke dingen aan het doen zijn (vrije tijd dus). De droom van iedere ondernemer toch? Dat je wat je doet zo leuk vindt dat het eigenlijk helemaal geen werk meer is. Maar dat je je klanten natuurlijk wel serieus verder helpt.
Wat denk ik zelf dat niet kan?
Met die gedachte ben ik aan het spelen (pun intended). Ik kan in ieder geval vertellen wat ik mooi zou vinden. Bij werk en spelen tegelijk komt in ieder geval mijn schrijftalent naar boven. Dat wil ik daar zeker in meenemen. Maar hoe zou ik mijn schrijftalent nog beter en meer in kunnen zetten voor mijn klanten?
Ik denk dan aan 1 op 1 eropuit, mooie locatie, lekker eten, leuke dingen doen en veel goede gesprekken. Zodat we helemaal uitdiepen waar het bij die klant over gaat. Waar we voor die ondernemer over kunnen vertellen en waar die verhalen dan uiteindelijk naartoe gaan, want er moet natuurlijk wel omzet uit komen.
Het stuk hierboven heb ik een maand geleden geschreven en ik heb de eerste kans op mijn ‘droom’ al in mijn schoot geworpen gekregen. Een ondernemer die mij een vraag stelt waarbij ik precies bovenstaande kan gaan doen. Zo zie je maar, waar je je aandacht op richt dat trek je aan ?.
1 zwaluw maakt nog geen zomer en daarom is mijn vraag aan jou of je hierin met me mee wilt denken. Als jij ondernemer bent en je hebt het druk, je hebt moeite om content te maken die je ook nog eens klanten oplevert en je wilt vooral ook weer eens iets keileuks meemaken, wat zou dat voor jou dan zijn?
Ik hoor graag van je, dan neem ik je suggesties weer mee in mijn aanbod. Dat droomaanbod dat helemaal geweldig is voor mij maar zeker ook voor JOU.
Alvast bedankt!
Liesbeth