cruciale keuze in mijn bedrijf

Hoe een Aquafresh tandenborstel mij heeft geholpen om een cruciale keuze in mijn bedrijf te maken

Flashback naar toen ik een jaar of 10 was, in ‘the roaring eighties’. We hadden nog maar 2 of hooguit 3 televisiezenders, met reclameblokken met mijn held Loekie de Leeuw. Op een donkere winteravond was er opeens een reclame die me van mijn sokken blies. Het was een reclame van Aquafresh. Dat bedrijf had een nieuwe tandenborstel ontwikkeld en die was MOOI!

Mannekes. Tot die tijd hadden we alleen maar kleine, afzichtelijke borsteltjes waarbij je heel goed moest zoeken naar een beetje schappelijke kleur. Maar die Aquafresh tandenborstels, ze waren fan-tas-tisch. Mooie heldere kleuren, zelfs in de borstelharen. En de vorm, om van te smullen. De tandenborstel was niet alleen mooi, nee met deze borstel kon je zoveel beter poetsen. Want, zo werd in de reclame gezegd, het gebogen plastic achter de kop zorgde voor meer buigzaamheid. Daardoor werd het heel eenvoudig om niet te hard te poetsen.

Ik heb alles in de strijd geworpen om mijn moeder zo gek te krijgen dat ik de Rolls Royce onder de tandenborstels mocht kopen. Want die lelijke dingen kostten toentertijd iets van een gulden per stuk, maar de Aquafresh tandenborstels waren zeker 3x zo duur. Het mocht en ik was de koning te rijk met mijn nieuwe wonderborstel.

Fast forward naar 1990

Jaren later woonde ik in Enschede in een studentenflat en ging ik naar een afstudeerpraatje van mijn goede vriend Stephan. Vraag me niet waar hij precies op afstudeerde, maar het had te maken met stijfheid van materialen.

Met diezelfde Aquafresh tandenborstel toonde hij aan dat juist die kronkel achter de kop ervoor zorgde dat de tandenborstel stijver was en NIET buigzamer. Die buigzaamheid zat in het feit dat er achter de kronkel een stukje plastic zat wat weker was. Klein beetje volksverlakkerij van Aquafresh dus, maar het werkte wel. Want de tandenborstels werden massaal verkocht.

Fast forward naar 2019

In 2019 kreeg ik een boek in handen van Jos Burgers en je gelooft het niet, maar de Aquafresh tandenborstel kwam weer door de bocht. Jos vertelde over het ontstaan van de tandenborstel en over hoe de fabrikant de ballen uit zijn broek heeft gelachen.

Wat was er namelijk gebeurd: de manager van de afdeling tandenborstels en de manager van de afdeling tandpasta hadden de koppen bij elkaar gestoken. Brainstormen over hoe zij de omzet omhoog konden stuwen. De tandenborstel-man zag kansen, want hij had ook wel gezien dat er bar weinig moois te krijgen was. Hij ontwierp een paradepaardje en het werkte, hele volksstammen kochten de new and improved borstels.

Maar de borstels waren dus niet alleen mooier geworden, maar ook veel groter. En ondanks dat experts zeiden dat ‘een erwtje’ tandpasta voldoende was om je tanden goed te poetsen, deed geen mens dat. Als je hartstikke veel ruimte hebt om tandpasta op te smeren, dan doe je dat en ik deed vrolijk mee. Kortom: er werd ook meteen veel meer tandpasta verkocht. Een knap staaltje van een win-win situatie!

Cruciale keuze in mijn bedrijf

Zoals ik al eerder zei: eigenlijk was het toch een beetje misleidend. De plek die de flexibiliteit zou geven was juist de meest stijve plek van de borstel. Daarbij was de borstel veel groter dan nodig. Zogenaamd omdat je dan beter kon poetsen, maar het was vooral omdat je uitgenodigd werd om er zoveel mogelijk tandpasta op te kwakken.

Ondanks dat deze reclamecampagne ontzettend goed werkte, heb ik toch een cruciale keuze in mijn bedrijf gemaakt. Ik maak bewust de keuze om dit soort trucjes niet toe te passen. Ik wil het niet en het is ook gewoon niet nodig. Eerlijke verhalen over hoe het was, hoe het is en hoe het kan zijn. Daar geloof ik in. Voor mezelf en voor mijn klanten.

Oprechte interesse, betrouwbare adviezen en je eigen eerlijke verhaal vertellen. Omdat jezelf zijn het lekkerst werkt en ook het makkelijkst. Jouw ideale klant wil jouw verhalen, worstelingen en vooral ook overwinningen graag horen. En daar ga ik me in 2020 op richten: op ondernemers helpen om hun oprechte verhaal aan hun ideale klanten te vertellen.

Ben jij zo’n ondernemer die dit wel zou willen? Dan kan ik je helpen om samen met jou te onderzoeken waarover je kunt vertellen. Want ik zie het zo vaak, zelf ben je daar blind voor geworden. Als een detective ga ik zoeken naar jouw interessante verhalen en invalshoeken en daarna ga ik de teksten ook voor je schrijven. Meer weten? Mail naar liesbeth@vabenesupport.nl en dan spreek ik je snel.

Hartelijke groet,
Liesbeth

Liesbeth de Korte

Je las een blog van mij, Liesbeth de Korte.

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijgt je meteen als bonus mijn e-book over hoe je spetterende aanbevelingen maakt (spetterende aanbevelingen voor jezelf!).

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook, graag zelfs.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter