Ben jij een potentiële boef of ben je al social proof?

social proofSocial proof?

Wat doe jij tegenwoordig als je plannen hebt om iets te kopen? Precies, je zoekt op internet naar informatie over de betreffende verkoper en je bent extra geïnteresseerd in wat anderen over deze ondernemer zeggen. Je gaat op zoek naar testimonials. Als je bewijzen vindt dat het bedrijf doet wat het belooft, dan ga je met een gerust hart tot aankoop over. Dat heet met een duur woord social proof.

Het blijft toch eng om zomaar iets te kopen, zeker bij een bedrijf waar je nog nooit zaken mee hebt gedaan. Dat zorgt voor weerstand om de stap te zetten, want stel dat jij die sufferd bent die bij een oplichter koopt. En dat je het had kunnen weten, als je maar even onderzoek had gedaan.

Omdat het niet mogelijk is om voor iedere beslissing een uitgebreid onderzoek te doen, kijken we naar wat anderen te zeggen hebben. Zien we een heleboel positieve berichten, dan geloven we het meteen. Wil jij dus iets verkopen? Zorg dan dat je social proof bent en dat mensen voldoende informatie kunnen vinden waaruit blijkt dat jij betrouwbaar bent.

Wat is een testimonial?

Een testimonial is een tekst, een geluidsopname of een video waarin een tevreden klant vertelt over zijn ervaringen met jouw dienstverlening. Als je weet dat je een tevreden klant hebt, dan is het verstandig om om een aanbeveling te vragen. Dit bestand zet je op je website, je laat je aanbevelen op LinkedIn en je kunt het ook op je Facebook-pagina kwijt.

Hoe maak je een testimonial?

Als je aan iemand vraagt om een testimonial te maken, dan breekt het zweet ze vaak gelijk al uit. Wat moet je dan schrijven of wat moet je dan zeggen? Alleen al daarom zeggen mensen liever nee, terwijl ze je eigelijk best een mooie aanbeveling gunnen.

Zorg dat je deze bezwaren voor blijft en doe een aanbod. Zeg dat je de aanbeveling zelf gaat schrijven en vraag of je de klant mag interviewen. Maak een vragenlijst en stel deze vragen mondeling aan je klant. Het gesprek loopt het best als je geen aantekeningen maakt, maar het gesprek opneemt. Je kunt het gesprek dan op een later tijdstip uitwerken en de belangrijkste punten samenvatten tot een aanbeveling. Dat stuur je naar je klant en je vraag om zijn oordeel. Als je je gehouden hebt aan wat de klant heeft verteld, dan zal je aanbeveling waarschijnlijk snel worden goedgekeurd.

Maar pas op!

Maak je testimonial niet alleen maar positief. Dat wekt argwaan, want dat is niet reëel. Zorg dus dat je je tevreden klant ook een twijfel laat benoemen. Laat hem vertellen waar hij bang voor was of wat hij niet leuk vond. Die tevreden klant is niet voor niks tevreden, dus je laat hem ook vertellen hoe die minder leuke dingen uiteindelijk zijn opgelost. Andere klanten die zich in deze twijfels herkennen, voelen zich hier gelijk door aangesproken. Dat neemt hun bezwaren zeer waarschijnlijk weg en verhoogt de kans dat ze bij jou tot een aankoop overgaan.

Heb je het al druk genoeg?

Ik kan me voorstellen dat je het al druk genoeg hebt en dat je helemaal geen tijd hebt om aanbevelingen te maken. Het interview, uitschrijven van wat er gezegd is en het geheel verwerken in een goedlopend verhaal is al snel anderhalf á twee uur werk. En dan heb je 1 aanbeveling!

Hoe zou het voor je zijn als ik je hiermee help? Ik heb inmiddels een drietal vragenlijsten en jij mag kiezen welke lijst het beste bij jouw product of dienst past. We kunnen natuurlijk ook mixen en een nieuwe vragenlijst samenstellen.

Vervolgens bel ik je klant (natuurlijk nadat jij daar toestemming voor hebt gevraagd). Ik maak een transcriptie van het gesprek en ik schrijf een aanbeveling. Als bonus haal ik een vijftal opmerkingen uit het gesprek die je als korte quotes op je website kunt gebruiken.

De aanbeveling is niet alleen reclame op je website of social media, maar de hele tekst is ook een bron van informatie over hoe de klant je dienstverlening ervaren heeft. Maar ook met welke gedachtes en wensen hij nog meer rondloopt. Wie weet krijg je in een keer inspiratie voor een nieuw product of dienst. Puur door wat die tevreden klant heeft gezegd. Zo verdient een uitgebreide aanbeveling zich in no-time terug!

Wil je meer weten, neem dan contact met me op.

Ik spreek je snel!

Hartelijke groet,

Liesbeth

 

1 gedachte over “Ben jij een potentiële boef of ben je al social proof?”

Plaats een reactie