Is internet het antwoord? Een tijdje geleden kreeg ik de tip om het boek Internet is niet het antwoord van Andrew Keen te lezen. Kort gezegd gaat dat boek over het feit dat internet uit nobele intenties is ontstaan, maar dat er nu toch duidelijk wat rotte plekken in zitten. Er zijn mensen waanzinnig rijk geworden door het gebruik van internet, maar dat zijn er relatief maar weinig. De grootste groep gaat er op achteruit. Banen verdwijnen, er wordt heel veel gratis weggegeven en er wordt steeds meer geautomatiseerd.
Ja, internet heeft heel veel kapot gemaakt. Kijk alleen al naar hoe mensen tegenwoordig met elkaar omgaan. Ik laat mijn telefoon vaak lekker thuis liggen, maar dat moet je aan de jeugd van tegenwoordig niet meer vragen. Ik moet dan ook hardop lachen, als ik in een restaurant zie dat alle gasten aan een tafel met hun telefoon bezig zijn. Of nog gekker: dat kinderen in een groep fietsen en met elkaar aan het bellen zijn. Om te gillen toch!
Toch biedt internet heel veel kansen. De grote vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat internet voor jou wel het antwoord is?
Hoe laat je internet vóór je werken
Hoe deden mensen dat vroeger ook alweer? Ladingen foldertjes, brieven sturen en bellen. Je moest echt 1 op 1 iets doen om mensen te bereiken. Nu is dat niet meer nodig. Als je een e-maillijst hebt van 10.000 mensen en je schrijft een mail, dan is het een druk op de knop en je hebt 10.000 mensen bereikt. Maar goed, dan heb je wel tegen 10.000 mensen precies hetzelfde gezegd. En is dat slim? In die grote groep zitten waarschijnlijk mensen die je nog maar net kennen. En mensen die je al heel lang volgen. De eerste groep vindt het erg opdringerig als je gelijk met een aanbod komt. De tweede groep vindt het prima.
Hoe weet je in welke fase iemand zit?
Heel vervelend, dat weet je eigenlijk niet. Je weet niet in welke fase iemand zit in het proces van je leren kennen (Know), je leuk gaan vinden (Like) en je gaan vertrouwen (Trust). Een potentiële klant kan jaren in de Know-fase blijven zitten, of een klant die je nog helemaal niet kende kan binnen een dag alle fases doorlopen en gelijk in de Trustfase terecht komen. Ik heb het zelf gehad met Birgit Luijk. Haar kende ik nog helemaal niet, maar ik zag een Facebookadvertentie voor een webinar over Facebookadverteren. Ik heb dat webinar gekeken en gelijk een training aangeschaft. Binnen een paar uur van iemand niet kennen, naar een prijzig product aanschaffen. ?
Volgens mij is er nog weinig te doen aan mensen zoals ik en de aankoop bij Birgit Luijk. Toch kan je wel wat doen en dat is slimme e-mailmarketing toepassen. Zo heb ik in de afgelopen week de Lead Challenge gevolgd van Mitchel van Duuren. Ik vertel je graag hoe hij de toekomst van e-mailmarketing ziet.
Voor iedere fase een gratis weggever
Ik hoor je denken. ‘Are you kidding me? Voor iedere fase een andere weggever? Dat zijn er dus drie!’ Yep, dat zijn er drie. Laat mensen in hun eigen tempo door het proces van klant worden gaan. Zorg voor een simpele weggever voor de mensen die je nog maar net leren kennen (Know). Maak een reeks opvolgmails en noem in die mails je tweede weggever. Als iemand op de link voor de tweede weggever klikt, gaat die persoon uit de eerste reeks van opvolgmails en stroomt hij/zij door naar de reeks van de tweede weggever (Like). Mensen in de tweede reeks krijgen vervolgens weer een aanbod voor gratis informatie. Klikken zij op deze link, dan verhuizen ze wederom, nu naar de Trust-lijst. En dat zijn de mensen die je blij kunt maken met een aanbod.
Tips voor weggevers
Laat me beginnen met het belangrijkste: een weggever hoeft niet veel tijd te kosten. Met jouw expertise op jouw vakgebied mag het geen probleem zijn om binnen een paar uur een mooie weggever te maken. Let wel op: je geeft een cadeautje en dat is gratis maar zeker niet waardeloos. Sterker nog, het moet heel waardevol zijn voor de ontvanger.
- ‘Know-fase’: denk aan een checklist, een lijst met tips of een case study. Laat de pijn zien en hoe het anders kan.
- ‘Like-fase’: denk aan een video-serie , doe een challenge of stuur een uitgebreide pdf. Laat mensen met deze weggever kennis opdoen.
- ‘Trust-fase’: denk aan een webinar of een salespagina. Laat mensen zien hoe het kan worden, doordat jij de oplossing demonstreert.
Wat levert het jou op?
Wat het jou oplevert is dat jij jouw potentiële klanten niet frustreert. Je doet geen aanbod op het moment dat mensen daar nog niet aan toe zijn. En nog belangrijker: je verzuimt niet om een aanbod te doen aan mensen die er op dat moment wel behoefte aan hebben. Verder scheelt het ook geld, je weet precies aan wie je welke Facebookadvertenties moet tonen.
Het is even flink wat werk, maar dan heb je ook wat. Het fijne is, dat je deze mailreeksen maar 1x in hoeft te richten en dan heb je er tijden plezier van.
Is internet altijd het antwoord? Nee, zeker niet, maar het kan het dus wel zijn. Maak er slim gebruik van. En als je er hulp bij nodig hebt, dan weet je me te vinden hè. Ik denk graag met je mee welke weggevers voor jou passend zijn en hoe de mailreeksen dan vervolgens ingericht moeten worden.
Hartelijke groet,
Liesbeth