Vorige week liep ik door de stad en de tranen sprongen me in de ogen. Er stonden al veel winkelpanden leeg en/of te huur en nu was ook mijn favoriete kledingwinkel begonnen met de opheffingsuitverkoop. Loop jij ook wel eens met tranen in je ogen door de winkelstraten en zie je de achteruitgang met lede ogen aan?
Internetwinkels winnen meer en meer terrein en dat is ergens ook wel te begrijpen. Ze bieden gemak, zijn vaak goedkoop en ze zijn 24 uur per dag open. Je kunt winkelen waar en wanneer jij maar wilt. Maar willen we de gevolgen van ons koopgedrag ook accepteren? De lokale middenstand heeft het moeilijk, houdt massaal het hoofd niet meer boven water en verdwijnt. Dat heeft directe gevolgen voor de leefbaarheid in onze omgeving, het treft ons allemaal.
De lokale middenstand is het cement in de samenleving. Winkeliers kennen hun klanten, maken een praatje en boodschappen doen is een reden om eens even lekker naar buiten te gaan. Als we alles vanachter de computer gaan doen, dan wordt het een eenzame boel. Dat is niet alles, een echte winkel geeft je de mogelijkheid om te proeven, te voelen en te bepalen of dit artikel echt is wat je wilt hebben. De gezelligheid van echt winkelen is moeilijk te evenaren voor een internetwinkel. Wat een internetwinkel online kan, kan de lokale ondernemer ook en waarschijnlijk nog beter.
Hoe zorg je er als winkelier nu voor dat klanten weer naar jouw winkel komen? Gebruik internet én bied persoonlijke service en aandacht. Wat kan je zoal doen? Maak bijvoorbeeld een Facebook-pagina aan en deel leuke weetjes, tips en natuurlijk je aanbiedingen. Schrijf een wedstrijd uit en laat mensen meedenken over het broodje van de week, vraag waar mensen behoefte aan hebben of zoek gewoon contact. Zorg dat je meer binding krijgt met je klanten en dat ze je winkel weer weten te vinden. En als ze dan naar je winkel toekomen dan zorg jij dat de klanten blij zijn dat ze gekomen zijn.
Denk je als winkelier nu: “moet ik nu ook nog Facebook gaan doen? Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor!” En zin om het te leren heb je al helemaal niet. Goed nieuws, dat hoeft ook helemaal niet. Hoe zou het voor je zijn als de complete ondernemersvereniging iemand inhuurt (een virtueel assistent, mij bijvoorbeeld ;-)) om dit voor jullie op te pakken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan één Facebook-pagina voor alle ondernemers waarop constant berichten gedeeld worden en waarop je ook kunt adverteren. Voor de klanten is er dan ook één plek waar ze makkelijk terug kunnen vinden wat er op dit moment speelt. En die klant die naar de winkels komt omdat jouw buurman een mooie aanbieding heeft, die loopt ook even bij jou naar binnen. Hoe drukker het weer wordt in de winkelstraten, hoe meer alle winkeliers ervan profiteren. Heb je andere ideëen dan hoor ik die natuurlijk ook graag, laat gerust een reactie achter of neem contact met me op.