Op safari

Afgelopen week heb ik zoiets leuks gedaan. Ik ben met een klant op safari geweest. In ons eigen dorp (oehoe, mag ik niet zeggen want Tholen is een stad).

Nu denk je misschien: waarom? En wat hebben jullie dan gedaan?

Over het waarom kan ik kort zijn. Als je als ondernemer in je eigen wereldje zit, word je een beetje blind voor hoe anderen jou zien. En dan word je ook een beetje blind voor of het nog passend is hoe de look and feel van jouw bedrijf is.

Op safari met Liesbeth

Wat heb ik dus gedaan? Ik ben met een klant op safari gegaan. Ik heb een tweetal concurrenten uitgezocht. Eentje die in mijn ogen een mogelijkheid is voor hoe het ook zou kunnen. En eentje die de plank behoorlijk misslaat. Wat ik ook meteen gedaan heb is wat locaties selecteren waar de ondernemer het bedrijf zou kunnen vestigen. Misschien een betere locatie. Mooier, of in ieder geval met de potentie om er meer mee te doen. En hopelijk goedkoper dan de huidige locatie.

Het was wel spannend hoor. Want ik kan er niet van uit gaan dat wat ik goed kan ook op anderen over kan brengen. Wat ik goed kan? In de schoenen van de klant gaan staan.

  • Wat ziet hij/zij?
  • Wat voelt die persoon?
  • Waar wordt hij/zij helemaal enthousiast van en waar sla je als klant meteen van dood?

Stap in de schoenen van je klant

De opdracht voor mijn klant was dan ook om zelf als klant binnen te stappen. Om ook als klant de alternatieve bedrijfslocaties te bekijken. Met als klap op de vuurpijl (en die had hij niet verwacht): de huidige locatie. Want de derde ‘concurrent’ die we bekeken was hij zelf. Ik heb zelfs een kleine omweg genomen om weer terug te gaan naar ‘huis’. En toen de opdracht gegeven ‘ook hier loop je binnen als klant’.  Oeps, de concurrenten analyseren was makkelijk. Maar toen stond hij in zijn eigen toko. En daar mag best wat aan gebeuren.

Wat heel fijn was was dat we meteen ideeën hadden. Dit wel en dit niet. Dat we heel duidelijk kregen wat een echte wens was en wat een keiharde no-go. En dat we bij de concurrenten zagen dat zij best hoge prijzen vroegen voor massaproducten. Terwijl hij juist hele persoonlijke producten maakt. Op maat, precies zoals de klant het wil. Megakans dus om hier veel meer over te communiceren.

Richting bepalen

Alleen al die duidelijkheid is zo fijn. Voor de ondernemer die deze duidelijkheid kreeg. En voor mij om hiermee te helpen. Voor mij voelt het slechts een kwestie van goede vragen stellen en af en toe de knuppel keihard in het hoenderhok gooien. Na anderhalf uur waren we eruit en lag er een plan. I love it when a plan comes together. En dit zou ik best vaker willen doen.

Dus ik ben benieuwd: ben jij blind geworden voor wat je uitstraalt, wie je bent en hoe je op je klanten overkomt? Wordt het tijd om dingen te veranderen? Ik kijk graag me je mee hoor.

Geniet van je dag en pas op voor olifanten.

Liesbeth

PS.1: Iets heel anders, maar wel belangrijk. Want wat maken we er een potje van op deze planeet. Daarom doe ik maandag 23 oktober mee om te mediteren voor de vrede. Hoe meer mensen meedoen, hoe krachtiger het is. Doe je mee met de Quantum Jump voor de vrede

PS.2: Gisteren was ik op een live-dag van Katelijne Vermeulen en daar heb ik heel kort 2 vrouwen ontmoet uit Tholen. De ene had donker haar en ik herinner me een heel vrolijk gezicht. De andere was lang en blond met een bril (dacht ik). Wie weet wie deze dames zijn, of ben je het zelf? Ik zou graag met ze/jullie in contact komen. Ik hoor dus heel graag van je (liesbeth@vabenesupport.nl)

Plaats een reactie