Een contentkalender maken kan je zo moeilijk en zo makkelijk maken als je maar wilt.
Ik gebruik zelf bijvoorbeeld gewoon Excel hiervoor. Zet in de eerste kolom de dagen van de week. Gebruik de tweede kolom voor de tijden waarop je op de verschillende dagen wilt posten. De volgende kolommen zijn voor op welk platform je wilt posten. En dan invullen maar.
Next level contentkalender
Wat ook goed werkt is om een contentexplosie te maken en vervolgens al die content in te plannen op de verschillende platforms. Dus bijvoorbeeld: je hebt een blog geschreven met 10 tips. Dan kan je er voor kiezen om de hele blog te delen (in bovenstaande Excel-sheet als ‘blog van de week’). Maar je kunt er ook voor kiezen om de 10 tips apart te delen. Of je doet het allebei, blog van de week én alle tips los.
Dan heb je meteen voor 11x content en die content kan je allemaal inplannen.
Pas op, maak deze fout niet
Let wel op, ieder platform heeft zijn eigen do’s en don’ts. LinkedIn is zakelijker dan Facebook en Instagram moet het weer veel meer van de plaatjes hebben dan van de teksten. Je kunt je teksten zeker hergebruiken maar pas ze aan aan het platform waar je voor schrijft. Vaak doe ik dat door de eerste zin van de post aan te passen en laat ik de rest van het verhaal hetzelfde. Of ook in de rest van het verhaal moeten zinnen staan die ik voor het platform niet passen vind.
Let ook op de hashtags en punten. Op Instagram zie je vaak punten onder elkaar om ruimte te maken voordat je de hashtags ziet. Dat is niet gebruikelijk op LinkedIn. Op Instagram mag je 30 hashtags onder iedere post zetten, op LinkedIn is het advies maximaal 3. Facebook kent de puntjes en de hashtags nog veel minder. Pas dat dus aan en wek niet de suggestie dat je alles ‘even snel’ geknipt en geplakt hebt.