Hoe de training ‘Communicate And Win’ mij heeft geholpen om mijn droomdoelen te behalen

Als je aan mij vraagt wat mijn meest waardevolle cursus ooit geweest is, dan zeg ik ‘Communicate and Win’. Het is een training die ik al zeker 10 jaar geleden gevolgd heb en hij komt nog dagelijks bij me boven drijven. Hij gaat ook door mijn hele leven heen en is overal toepasbaar. Zowel zakelijk als privé.

Communicate and win

Communicate and win is een training waarbij je leert wat je moet doen als je iets van iemand gedaan wilt krijgen. Kort gezegd: stap in de belevingswereld van de ander en je vergroot je kans op succes enorm. Alleen, wat is de belevingswereld van die ander? Om dat snel duidelijk te krijgen is een globale indeling voor verschillende types mensen gemaakt:

F: de F is een fascilitator en dat is een mensen-mens. Die maak je blij met ‘dat verlicht de werkdruk voor de hele afdeling’ of ‘daardoor wordt voor iedereen het werk een stuk leuker’
A: de A staat voor analytical. Dat zijn de mensen die helemaal blij worden van een spreadsheet waarin bepaalde scenario’s helemaal doorgerekend zijn
C: de C staat voor controlling. Deze mensen houden van regels, procedures en protocollen
P: de is Promoting. Dat zijn mensen met visie, die een stip op de horizon zetten, die de grootste plannen hebben en het helemaal voor zich zien hoe het kan zijn

Natuurlijk is het allemaal niet zo simpel, het is bijna niet mogelijk om iemand volledig in 1 hokje te plaatsen. Zo ben ik bijvoorbeeld een F-A-C. Voor het overgrote deel ben ik een F, maar ik kan ook behoorlijk A zijn en mijn C-kant doet ook nog mee. P heb ik zo goed als niet in me.

Geen waarde-oordeel

Let wel: dit is geen waarde-oordeel! Je hebt alle persoonlijkheden binnen een bedrijf nodig. Je moet er toch niet aan denken dat je een bedrijf hebt met alleen maar A’s. Die zitten de hele dag spreadsheets te maken en alles door te rekenen, maar er gebeurt waarschijnlijk helemaal niks. Of alleen maar P’s die de grootste verhalen tegen elkaar lopen te roepen, maar als er saai gewerkt moet worden dan zijn ze er niet. Nee, je hebt ze allemaal nodig. De P voor de visie, de A die kijkt of het allemaal wel uit kan, de C die beoordeelt of het wettelijk wel in de haak is en de F die zorgt dat het personeel de schouders eronder zet.

Wat kan je hier nu mee?

Wat je hiermee kunt, nou een heleboel. Als je echt iets wilt en er staat iemand tussen jou en je doel, dan is het slim om te kijken wat voor persoon je voor je hebt staan. Stel het is een A. Dan weet je dat je goed beslagen ten ijs moet komen. Liefst met een spreadsheet waarin alles doorgerekend is. Ben jij zelf een P, pas je dan dus aan de A aan. Want je kunt er vergif op innemen dat als je naar die ander toe gaat als P dat je het nooit gaat winnen. Dan sta je daar met je grote verhaal, terwijl de A daar totaal niet warm voor loopt.

Hetzelfde geldt andersom. Als jij als A met je spreadsheet naar een P loopt, dan weet je al van tevoren dat die P in slaap gaat vallen. Je mag wel met een spreadsheet komen, maar vertel je grootste plannen. Laat de stip op de horizon zien. Laat je spreadsheet met zulke grote getallen rekenen dat de P het schip met geld binnen ziet zeilen.

Helaas heeft het ook een nadeel

Er zit natuurlijk ook een nadeel aan. Ik heb bijvoorbeeld zelf geen P in mijn persoonlijkheid en dat maakt dat ik nogal eens struikel over P’s. Ik ben allergisch voor mensen die roepen dat ze duizend ideeën hebben en als je even doorvraagt dat het er 2 blijken te zijn. Een P is ook allergisch voor mij. Die denkt ‘daar heb je haar weer met ‘wat heeft het personeel eraan’ of ‘heb er al aan gerekend’ of (nog erger) ‘past het wel in onze missie”. Die P denkt ‘mens, werk toch eens een beetje mee. We kunnen tonnen verdienen!’ Hoe dan ook, het feit blijft staan. Als je je richt op hoe de ANDER benaderd wil worden, dan is de kans het grootst dat jij krijgt wat je wilt.

Ik ben benieuwd, heb je inzichten gekregen door mijn verhaal? Snap je nu ineens waarom een bepaald gesprek niet liep. Of juist wel liep? Ik hoor het graag van je.

Geniet van deze mooie dag.
Liesbeth

Plaats een reactie