Waarom heb je een klantreis nodig?
Ik weet niet of je mijn andere artikelen in de kennisbank ook al gelezen hebt, maar ik heb het al gehad over een funnel en e-mailmarketing. Maar het gaat niet alleen maar om mails en die automatisch naar de juiste mensen verzenden.
Opt-in
Want je kunt zoveel mailen als je wilt, maar je zult eerst mensen moeten hebben die je kunt mailen. Daarvoor moet je eerst zorgen dat jouw bezoekers/lezer hun e-mailadres bij je achter laten. Dat doe je bijvoorbeeld met een gratis weggever.
Maar dan nog, alleen die gratis weggever presenteren is niet genoeg. En wáár presenteer je die gratis weggever dan en aan wíé?
Klantreis
Daar komt de klantreis om de hoek kijken. Hoe zou het voor je zijn als je precies weet wat je bijvoorbeeld in een Facebookpost kunt zeggen. Of in een blog. Over welke onderwerpen het mag gaan en wat je dan gaat vertellen. En vooral ook wat níét!
Vertel het juiste verhaal aan de juiste personen op het juiste moment. Dát is de klantreis. Iemand die jou voor het eerst ‘ziet’ kan zeer waarschijnlijk nog geen ingewikkelde verhalen aan. Die mag basisverhalen van jou horen. En hoe meer die persoon van je gelezen heeft, hoe dieper je mag gaan. Een klantreis dus.
Leuk, maar hoe weet je hoe ver iemand is in de klantreis
Je kunt bijvoorbeeld een video delen op Facebook en met behulp van de pixel en Facebook zelf bijhouden welke mensen je video hebben gekeken. Die mensen kan je vervolgens targetten met een nieuwe post/advertentie. Daarin ga je weer een stapje verder. Vervolgens bied je bijvoorbeeld je weggever aan en dan heb je het e-mailadres. Je kunt dan in je autoresponder bijhouden wat deze mensen allemaal doen. En zo wéét je waar mensen zijn en of ze toe zijn aan een volgende stap. En zo zeg je dus precies op het juiste moment de juiste dingen.