Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing is het versturen van e-mails. Maar niet zomaar e-mails en niet zomaar naar willekeurige mensen.

Nee, je verstuurt e-mails naar mensen die zich heel bewust hebben ingeschreven voor jouw maillijst. Je weet het zelf, dat doe je niet zomaar. Iedereen ontvangt tegenwoordig al meer dan genoeg mails, dus je zou wel gek zijn als je je zomaar inschrijft om van iemand anders mails te ontvangen.

Gratis weggever

Hoe zorg je ervoor dat iemand zich inschrijft voor jouw e-maillijst? Met een gratis weggever. Een vaak simpel, maar super waardevol document waarmee je een probleem voor je lezer oplost.

Je vraagt natuurlijk wel iets terug voor die super waardevolle weggever: de naam en het e-mailadres van degene die jouw weggever wil ontvangen. Heb je die gegevens gekregen dan kan het spel op de wagen.

E-mailmarketing

Als je de naam en het e-mailadres hebt gekregen dan mag jij mails sturen naar de aanvrager. Met in de eerste mail natuurlijk de gratis weggever. Want dat had je beloofd dat ze die zouden krijgen.

Vervolgens kan je een rij standaardmails sturen. Bijvoorbeeld direct de mail met de weggever. 2 Dagen later nog een mail, weer 2 dagen later nog een mail enzovoorts. In deze mails kan je nog meer nuttige informatie delen en kan je op een bepaald moment ook je betaalde aanbod presenteren. En je hoopt natuurlijk dat je tegen die tijd zoveel vertrouwen hebt opgebouwd dat jouw lezers daadwerkelijk kopen.

Als met een standaard mailreeks werkt is het een soort one size fits all. Wat veel beter is is kijken naar het gedrag van lezer. Heeft hij/zij de eerste mail geopend? Ja? Dan komt mail 2 over 2 dagen. Nee? Dan zou je de volgende dag nog een keer de mail kunnen sturen met de weggever.

Je kunt ook kijken of iemand in een bepaalde mail op een bepaalde link heeft geklikt. Ja? Dan volgt mail X. Nee, dan volgt mail Y. Je kunt soms zelfs punten toekennen. Dat je bijvoorbeeld zegt ‘als iemand een mail geopend heeft krijgt hij/zij 10 punten’. Klikt hij/zij vervolgens ook nog eens op een link, weer 10 punten. En als iemand 100 punten heeft verstuur ik een mail met mijn aanbod.

Autoresponder

En nee, bovenstaande tactiek is niet mogelijk met je eigen hotmail of gmail-account. Daar heb je een autoresponder voor nodig. Een autoresponder is software die het mogelijk maakt om al die automatische mails in te richten (een funnel te maken).

Voordelen van een autoresponder:

  • Je kunt geautomatiseerd mails versturen, dus je hoeft niet zelf bij te houden dat persoon X vandaag je weggever heeft aangevraagd en dat over 2 dagen mail 2 verstuurd moet worden.
  • Je kunt een uitschrijflink toevoegen aan de mail en dat ben je verplicht voor de AVG.
  • Je kunt op basis van open- en klikgedrag exact de juiste mails naar de juiste personen versturen.

Met een autoresponder kan je je e-mailreeks zo mooi en ingewikkeld maken als je maar wilt. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: wat schrijf je in je mails. Welke content deel je. Klik hier, op deze pagina vind je meer uitleg én een supergoed aanbod.

Plaats een reactie

Ik werk graag samen met Liesbeth omdat het fijn is om iemand te hebben die heel goed is in haar werk en die ook hart voor de zaak heeft. Iemand die zichzelf blijft ontwikkelen in haar vakgebied.

Adrienne van den Bos
Gifted People

Liesbeth is erg prettig om mee te werken omdat ze een persoonlijke en rustige benadering heeft en boordevol tips zit. Met de nadruk op tips: het is niet moeten, maar kunnen.

Kim Heijboer
Gewichtsconsulent Kim

Ik had vooral behoefte aan iemand die me kon helpen met Facebook en Facebookadvertenties, die alle ins and outs kent van Autorespond, die teksten kan schrijven en die meedenkt qua strategie. Liesbeth heeft deze kwaliteiten allemaal in huis.

Peter Plusquin
www.shortcuts.be

Vanaf de allereerste seconde heeft Liesbeth me tijd opgeleverd en ze ging meteen naast me staan. Ze zet mij als klant voorop en ze verstaat de kunst mij in het licht te zetten. Ze laat me voelen dat mijn succes haar succes is.

Carla Ketelaar
www.laatsteliefde.nl

De aanbevelingen van mijn klanten, die door Liesbeth uitgewerkt zijn, zijn voor mij goud waard. Ik las wat klanten van mij vonden, wat ze van mijn dienst vonden en dat komt zo binnen. Het is niet alleen een waardevolle recensie of aanbeveling, het werkt ook goed voor je social proof op je website.

Petra Duijzer
www.creatiefsucces.nl

Liesbeth streeft een hoge kwaliteit na en komt haar afspraken na. Ze zoekt dingen uit en denkt mee. Ze is leergierig en zelfstandig en ze blijft zich ontwikkelen, daardoor was ze een goede sparringpartner. Ze was er echt voor me en ik voelde me door haar gesteund.

Danielle Leuvering
www.vabusinessacademy.nl