Online Business Bouwer
Online Business Bouwer. Say what? Ja, ik ben Online Bussiness Bouwer. Ik geef eerlijk toe, volgens mij is dit geen echte functietitel. Toch geeft de term goed weer wat ik doe.
Heel eerlijk: ik heb een paar jaar geworsteld met de vraag ‘wat doe ik nu eigenlijk?’ Wat doe ik waar ik mijn klanten zo goed mee help? Het is me gelukkig duidelijk geworden en ik ben tot deze samenvatting gekomen.
Ik ben goed in in de schoenen staan van de bezoekers van je website. De onwetende ‘domme’ klant. En uiteraard is je klant niet dom, maar hij of zij weet veel minder dan jij. Anders zou die persoon niet naar jouw hulp op zoek zijn.
Ik kijk door de ogen van jouw bezoeker en kijk dan of ik het begrijp. Of ik voor jouw verhalen zou vallen of dat ik dingen mis. Of juist helemaal de weg kwijtraak in de hoeveelheid informatie die je me geeft. Nog belangrijker: zijn je teksten niet veel te moeilijk voor me? Want als met jou werken moeilijk gaat worden, dan heeft een potentiële klant er al meteen geen zin meer in .
Tell them what they want and give them what they need
Wat willen jouw potentiële klanten horen? Eerlijke verhalen over hoe het echt is. Wat er mogelijk is met jouw begeleiding of product. En ze willen natuurlijk ook eerlijke verhalen over hoe het is om met jou te werken. Wat levert het op? Wat kost het? Hoe ziet de begeleiding eruit? Wat gaat daar allemaal gebeuren en hoe hebben anderen dat ervaren?
Die verhalen kun je op 2 manieren delen:
- Je kunt je successen heel mooi delen in blogs. Dat je in je blogs vertelt over iemand die je geholpen hebt, wat het deze persoon op heeft geleverd en vooral ook wat jij hebt gedaan om die persoon op dat punt te brengen.
- Door een pagina met aanbevelingen te maken. Echte aanbevelingen die de plussen en de minnen van jouw werk laten zien. En uiteraard zorg je dat de minnen zo verteld worden dat het uiteindelijk weer positief is.
Hoe pakken we het aan?
Waar ik goed in ben is het geheel overzien en daar de pareltjes uit halen. Wat is wel belangrijk en wat niet. En daarin met je meedenken en knopen doorhakken. Dit doen we nu en dit doen we later, of misschien wel nooit meer.
Dan kijk ik natuurlijk ook naar of wat volgt op je content ook logisch is. Ik heb al zo vaak gezien dat ik niet snapte hoe ik nu überhaupt kon kopen. Soms moest ik veel te veel informatie geven, waardoor potentiële klanten gewoon afhaken. Soms snapte ik echt niet waar ik moest klikken. En soms liep ik vast en kon ik niet verder. Wilde ik wel kopen maar het ging echt niet.
Uiteraard betrek ik daar het financiële stuk bij. Want het is de bedoeling dat je bedrijf goed zorgt voor jou. Welke producten of diensten wil je verkopen? Zijn er slimmere manieren om te verkopen? En let ook vooral op je kosten. Waar loopt het de spuigaten uit? Want als je kosten hoog zijn, dan gaat dat rechtstreeks ten koste van jouw salaris. En ja, dan zeg ik ook tegen mijn eigen klanten dat ze mij feitelijk helemaal niet kúnnen betalen.
Van hopen naar ‘we regelen het’
Als ex-Profit First Professional ben ik echt anders dan je accountant/boekhouder. Een accountant hoopt dat er aan het eind van het jaar geld over is om ervoor te zorgen dat je over het hele jaar gezien een mooi salaris aan jezelf hebt kunnen uitbetalen. Als (ex) Profit First Professional kijk je hoe je ervoor kunt zorgen dat dat mooie salaris maandelijks op je rekening gestort kan worden.
Ten slotte komt het stuk waar ik echt een uitzondering ben: ik kan technisch veel. En als ik het zelf niet kan heb ik ‘mannetjes’ die dat wel kunnen. Kortom: ik zorg ervoor dat onze plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.
Wat heb ik van jou nodig?
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, het is voor mij heel belangrijk om te snappen wat je als ondernemer doet en waarom. Waar je jouw klanten mee helpt en waar jij zo goed in bent. Daarvoor heb ik tijd nodig, tijd om me in jouw bedrijf te verdiepen en mee te groeien. Ik ben dan ook op mijn best als ik voor coaches en trainers werk. Dat zijn de branches waar ik me enorm voor interesseer, je wilt niet weten hoeveel boeken en cursussen ik op dit gebied al heb verslonden.
Goudeerlijk
Wist je dat?
Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd in Enschede en dat heb ik nog afgemaakt ook. Officieel ben ik dus ir. (ingenieur). Helaas heb ik nooit wat met deze opleiding gedaan want ik ben vrij snel daarna ziek geworden. Ik heb chronische vermoeidheid en dat heb ik al sinds 1998.
Dat ik chronische vermoeidheid heb is overigens geen enkele belemmering om vol voor het ondernemerschap te gaan, ik let alleen goed op mijn energie.
Mijn visie:
Oude denkwijzes werken niet meer. ‘Vroeger’ moest je keihard werken, wilde je veel geld verdienen en was iedereen je klant. Dat is niet meer. Natuurlijk willen we allemaal goed verdienen, maar daar hoef je niet meer keihard voor te werken. Daar moet je slim voor werken en weten voor wie je wilt werken. Niet iedereen is je klant en dat is fijn en ook een beetje eng. Eng omdat je mag kiezen en er dus ook mensen zijn die je niet wilt/kunt helpen. Goed omdat, als je weet wie jouw ideale klanten zijn, je precies voor die doelgroep kunt schrijven.
Ik ben dus geen online business bouwer die alleen maar voor de keiharde verkopen gaat. Ik wil echt het gevoel hebben dat we klanten helpen en niet dat we hen wat door de strot proberen te duwen. Teksten moeten oprecht en eerlijk zijn en ik wil alleen werken met ondernemers die overtuigd zijn van de waarde van hun eigen product.
Mijn ontwikkeling:
Jarenlang heb ik in administratieve functies gewerkt en was ik de spin in het web, die er voor zorgde dat alles goed geregeld was. Dat is ook echt wat bij mij past. Plannen maken en zorgen dat ze op de juiste momenten uitgevoerd worden. Zorgen dat wat geautomatiseerd kan worden ook geautomatiseerd wordt, zodat we daar niet meer naar om hoeven te kijken. Zodat we meer en meer tijd krijgen voor zaken die er echt toe doen.
Toen ik in 2015 begon als VA pakte ik alles aan wat ik kon krijgen. Wat echter al snel duidelijk was, was dat teksten schrijven mijn ‘moeiteloos briljant’ was. Dat vond ik ook echt leuk om te doen. Inmiddels volg ik daarin mijn eigen advies: je kunt niet voor iedereen alles doen. Als we allemaal onze ideale klanten kiezen en alleen doen wat we echt het allerleukst vinden en waar we het allerbest in zijn, dan mogen onze conculega’s de andere klanten hebben. Zo is iedereen blij en dat is waar ik voor ga.
Mijn talenten:
Ik vind het heerlijk om met ondernemers te brainstormen over hoe je slimmer kunt werken met meer resultaat. Meer resultaat voor jezelf maar ook voor je klanten. Ik help je vervolgens om die nieuwe strategie uit te voeren. Dat kan zijn een webinar schrijven, content maken of juist een heel nieuwe product op de markt brengen. En ik ben dan vooral sterk in het meedenken van de content.
Waar ik helemaal blij van word is als jij vervolgens een eigen sausje over de teksten gooit en dat er dan ineens een dijk van een verhaal ligt. Een verhaal dat jouw potentiële klanten raakt, omdat zij het ook zo voelen en ervaren.
Daarnaast hou ik altijd oog op het geld. Want hoe leuk je je vak ook vindt, het is belangrijk dat jij goed kunt (blijven) leven. Ik vaar daarbij NIET op strategie van HOOP. Mijn strategie is dat we ERVOOR GAAN ZORGEN dat jij goed kunt leven van je bedrijf.
Als je wilt dat ik echt het verschil voor je ga maken, vraag me om voor het maximale uit het boek halen dat je geschreven hebt. Of voor het schrijven van je webinar, voor online marketing en het schrijven en redigeren van teksten.
Mijn expertise (E.A.T-score)
Door mijn brede belangstelling was ik niet in een hokje te vangen en heb ik gekozen voor de breedste studie die ik kon vinden: Technische Bedrijfskunde.
Studeren op zich vond ik heerlijk, kennis tot me nemen over diverse vakgebieden zodat ik bedrijfsprocessen kan bekijken vanuit drie invalshoeken: mens, techniek en organisatie.
In 1995 heb ik mijn bul voor Technische Bedrijfskunde gehaald en sindsdien mag ik mezelf ingenieur noemen.
Sinds 2016 ben ik lid van de VA Club Exclusive. In dat jaar heb ik de opleiding Virtueel Succes afgesloten. Een opleiding die mij klaargestoomd heeft om ondernemers te helpen met hun online marketing.
En als ik je niet kan helpen dan kan één van mijn collega’s dat zeker wel.
In 2017 heb ik de training Succesvol Adverteren op Facebook gevolgd.
In 2019 heb ik mij aangemeld voor de training Facebook Advertentie Expert. Om mijn klanten optimaal te kunnen ondersteunen met Facebookadverteren is het nodig dat je je blijft ontwikkelen op dat gebied en dat heb ik met deze training gedaan.
Trainingen zonder certificaat
- 2015: Onweerstaanbaar teksten schrijven bij Christine Algera
- 2016: Zoekmachine optimalisatie bij Karel Geenen
- 2016: Active Campaign (online training, onder andere bij Thijs van Halewijn)
- 2016: Gloeiend hete copywriting bij Laura Babeliowsky
- 2018: Profit First opleiding + summerschool van Femke Hogema (alle ins and outs van een financiële administratie voeren) + winstgevende plannen
- 2018: LinkedIn adverteren bij Masja Slootweg
- 2018: Business Book Bestseller bij Aartjan van Erkel
- 2019: Mastermoves bij Eelco de Boer
- 2020: MBA op Slippers (van Lifestyle of Business)
- 2021: Vastgoedbeleggen bij Actief
- 2022: Transformational Coaching Program