Afbeeldingen optimaliseren voor SEO (+ ninja-hack!)
Als je hoger in Google wilt komen dan moet je aan de slag met SEO. Een van de stappen die je wilt nemen is het optimaliseren van je afbeeldingen. Wat moet je daarvoor doen:
- Kies de afbeeldingen die je wilt gebruiken op je pagina of in je bericht.
- Zorg dat die afbeelding een klein formaat heeft (je kunt bijvoorbeeld een afbeelding verkleinen met imagecompressor en maak je gebruik van Canva dan kun je kiezen om het bestand te downloaden in een klein formaat.
- Geef de afbeelding meteen al de naam van de zoekzin/het zoekwoord waar je op wilt optimaliseren. Of doe dat in je Verkenner (hernoem dus het bestand).
- Upload na het hernoemen je afbeelding in je media op je website.
- De juiste naam verschijnt nu direct bij de afbeelding, maar die naam kopieer ik nog een keer en die plak ik ook nog bij de alt-tekst van de afbeelding.
- Voeg nu de afbeelding in in je tekst.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat als je 5 afbeeldingen hebt, dat die afbeeldingen allemaal exact dezelfde naam krijgen. Wat ik doe is dat ik kijk naar de plek waar de afbeelding komt. En dan wordt de naam voor de uitgelichte afbeelding ‘zoekwoord uitgelichte afbeelding’. De afbeelding die helemaal onderaan komt ‘zoekwoord onderaan’. De afbeelding die middenin links komt ‘zoekwoord midden links’. Afijn, je snapt het denk ik.
En dan nu de Ninja-tip:
Het hoeft helemaal geen probleem te zijn als je een bepaalde afbeelding meerdere keren gebruikt op je website (of in meerdere blogs). Het enige wat je dan wél moet doen is de afbeelding opnieuw uploaden in je media.
Voorbeeld: stel je hebt een afbeelding gebruikt voor een blog met het zoekwoord ‘Sinterklaas cadeautje’ en je wilt diezelfde afbeelding nog een keer gebruiken voor een blog met het zoekwoord ‘Kerst cadeautje’. Upload de afbeelding dan een keer met de naam Sinterklaas cadeautje en voor de andere blog nog een keer met de naam Kerst cadeautje.
Want als je gewoon de oorspronkelijke afbeelding gebruikt in de nieuwe blog dan is deze nieuwe blog dus niet optimaal qua SEO en dat is zonde.