Waarom je een Facebook pixel nodig hebt
Als je gaat adverteren wil je natuurlijk zoveel mogelijk waar voor je geld. Hoe zonde is het als je een fysieke winkel in Amsterdam hebt en je adverteert ook in Maastricht. Of dat je je alleen richt op vrouwen en ondertussen zien ook mannen jouw advertentie. Natuurlijk weet je nooit hoe een koe een haas vangt en het kan zijn dat een man zijn vrouw jouw advertentie laat zien en dat je ineens toch een verkoop hebt. Maar omdat je af en toe een gelukstreffer hebt wil dat nog niet zeggen dat het een goede strategie is.
Wat je het liefst wilt is adverteren naar warm publiek. Wat is warm publiek? Bijvoorbeeld mensen die jouw website al eens bezocht hebben. Maar als die bezoekers hun naam en e-mailadres niet bij je achter hebben gelaten, heb jij geen idee wie het was.
Hoe kan je er toch achterkomen wie er op jouw website is geweest? Met een Facebook pixel. De Facebook pixel is een stukje code dat je in header op de pagina’s van je website kunt plakken. Als je dat doet én je bezoeker geeft akkoord voor cookies dan wéét Facebook wie er op jouw website is geweest. En die mensen kan je in een doelgroep stoppen en targetten met jouw advertentie.
Hoe ziet een pixel eruit?
Ongeveer zo (als hierboven). En op de gele XXX staat dan jouw speciale code.
Wil je adverteren op LinkedIn. Daar vind je een pixel die op deze pixel lijkt, maar dan speciaal voor LinkedIn.
Waar vind je de Facebook pixel?
- Ga naar advertentiebeheer in Facebook.
- Kies de optie Bedrijfsinstellingen.
- Ga naar Gegevensbronnen.
- Daar zie je de optie ‘pixels’ tussen staan.
Ga naar je pixel en als je er nog geen hebt kan je op die plek ook jouw pixel maken. Ik kies vervolgens altijd voor ‘zelf handmatig installeren’ en dan krijg je de code te zien.
Weet je niet hoe het allemaal werkt, vraag dan je webbouwer om de pixel op je website te plaatsen (in de header van je pagina’s).
Hoe weet je of je Facebook pixel werkt?
Je kunt heel eenvoudig testen of je Facebook pixel werkt. Namelijk door de pixel op te halen in Facebook en de code op je website te plaatsen. Publiceer en ga vervolgens in een andere browser naar je website. Ga vervolgens terug naar Facebook en als het goed is is er een groen bolletje bij je pixel gekomen met daarbij iets in de trant van dat jouw pixel minder dan een minuut geleden is ‘afgevuurd’. Dat was jouw eigen bezoek aan je website. Kortom: je pixel werkt.