Adverteren op Facebook, welke doelstelling moet ik kiezen
‘Oh boy’ zeggen mijn klanten dan. Zoveel mogelijkheden, maar welke doelstelling moet ik kiezen voor een Facebook advertentie. Mijn antwoord? ‘Dat ligt er aan’. Waaraan? Aan wat je wilt bereiken. Ik bespreek hieronder de in mijn ogen belangrijkste doelstellingen.
Bereik
Sommige mensen zeggen dat je nooit voor bereik moet kiezen, omdat Facebook dan aan de slag gaat om je advertentie alleen maar aan zoveel mogelijk mensen te laten zien. Daar zou je dus niks aan hebben, want wat levert het je op als alleen maar een heleboel mensen je advertentie gezien hebben. Nou, bekendheid. En dat kan best een doelstelling zijn.
Verkeer
Verkeer kan ook een hele goede keuze zijn. Sowieso als je wilt dat mensen je website bezoeken of een bepaalde pagina. Maar wat helemaal mooi is, je kunt een doelgroep van deze mensen maken. Ze zijn al een keer op je website geweest, dus ze kennen je al een beetje. Deze mensen zijn geen ijskoude doelgroep meer, maar al een stukje warmer dan iemand die jou nog helemaal niet kent.
Betrokkenheid
Ook van betrokkenheid wordt vaak gezegd dat je dat niet moet kiezen. Dan zorgt Facebook er namelijk voor dat de advertenties vooral getoond worden aan mensen die hebben laten zien dat ze vaak ergen op reageren met een like, een reactie of zelfs een deelactie. En aan likes heb je niets, zeggen deze mensen dan. Ik ben het daar deels mee eens. Likes brengen geen brood op de plank, maar net als bij de doelstelling Verkeer kan je deze mensen ook weer in een doelgroep stoppen. Heel fijn als je op warmer publiek wilt retargetten.
Videoweergaven
Magic! Echt ik zie daar zulke mooie resultaten. Voor weinig geld (soms slechts 1 cent per videoweergave Thruplay). En twee vliegen in een klap. Mensen hebben je gezien en leren kennen in een video én je kunt ook meteen een doelgroep maken van deze kijkers.
Conversies
Conversies is geweldig als je wilt dat de mensen die jouw advertentie zien ook daadwerkelijk iets doen. Bijvoorbeeld je gratis weggever downloaden, zich inschrijven voor je webinar of misschien wel je boek kopen.
Een kanttekening: Facebook kan alleen optimaal van deze optie gebruik maken als je minimaal 50 conversies per week haalt en dat per advertentieset (dus per doelgroep). Voorbeeld: je hebt een campagne waar je 10 euro per dag op uitgeeft en je hebt 3 doelgroepen (advertentiesets)
- De doelgroep van je download van je mailinglijst
- De doelgroep van je fans op Facebook
- De doelgroep van mensen die minimaal 10 seconden van een bepaalde video gekeken hebben
Dan zou je dus per doelgroep minimaal 50 conversies per week moeten halen, wil Facebook hier optimaal op inzetten. Zeker met lage budgetten is dat vaak niet haalbaar.
Ziet het er niet naar uit dat je 50 conversies per week gaat halen, kies dan voor de doelstelling Verkeer. Je optimaliseert dan in ieder geval op de actie die je wilt dat kijkers uitvoeren (naar je website gaan en daar bijvoorbeeld je boek kopen, een weggever downloaden of inschrijven voor een webinar), maar helaas niet op de mensen die die actie ook daadwerkelijk volledig uitvoeren.
Winkelverkeer
Winkelverkeer kan een hele mooie doelstelling zijn als je een fysieke winkel hebt. Je zou bijvoorbeeld je advertentie kunnen laten zien aan mensen die op dat moment binnen 1 kilometer van je winkel zijn én die ook nog eens interesse hebben in wat jij verkoopt. Stel je hebt een lunchroom en jij laat iedere dag van 12 tot 2 uur een advertentie draaien waarin je mensen die binnen een straal van 1 kilometer zijn om bij jou te komen lunchen. Zeker weten dat die hongerige types om het hardst hollen om jouw broodje van de dag te proberen.
Er is dus geen goed of fout met een doelstelling kiezen voor Facebookadverteren. En het succes van een advertentie hangt ook niet alleen af van de doelstelling. Lees hier verder voor nog veel meer tips over Facebookadverteren.