Er was eens een verkoper bij de Sligro (wat hij deed was briljant)

Er was eensEr was eens

Normaliter zijn verhalen, die met “er was eens” beginnen, sprookjes. Dit keer is het een waargebeurd verhaal, over een verkoper op de kaasafdeling van de Sligro. Wat hij deed was briljant; hij verkocht mij iets wat ik niet nodig had, maar waar ik achteraf toch heel blij mee was.

Het is inmiddels alweer jaren geleden dat ik te horen kreeg dat kaas van koeienmelk niet geschikt is voor mij en dat ik beter geitenkaas kan nemen. Dat eet ik nu al jaren en ik ben inmiddels groot fan van deze kaas. Ik liep dus bij de Sligro bij de geitenkaas, terwijl in de andere hoek van de afdeling een kraampje met een verkoper stond.

Het geheim van de verkoper

Toen ik bij het kraampje langsliep vroeg de verkoper of ik kaas wilde proeven. Hij had mij blijkbaar al zien lopen, want hij kwam meteen met een geitenkaas en begon gloedvol te vertellen. Hoe lekker de kaas was, niet duur en dat deze kaas niet alleen koud lekker was, maar ook warm. “Neem deze kaas mee, dan kan je vanmiddag nog een lekkere tosti eten.” Hij vertelde me dus niet alleen de pluspunten van zijn product, hij gaf gelijk suggesties wat het voor mij zou kunnen betekenen.

Mijn vriend kwam er ook bij staan en nadat hij geproefd had, hebben we een flink stuk kaas in onze kar gelegd. Ik vroeg aan de verkoper of hij de producent was van deze kaas. Nee, dat was hij niet en eigenlijk stond hij daar ook niet om deze geitenkaas te verkopen. Maar deze kaas zat ook in zijn assortiment en hij dacht dat hij mij juist met deze kaas blij kon maken.

De verkoper had goed opgelet! Hij had gezien dat ik in eerste instantie bij de kast met geitenkaas stond en hij heeft meteen zijn plan aangepast. Ook al verkocht hij eigenlijk andere kaas, een kans om te verkopen is een kans om te verkopen. En het lukte. Waarom? Omdat hij mijn behoefte centraal stelde en niet zijn eigen behoefte.

En ze leefden nog lang en gelukkig

Toen we wegliepen legde hij zijn hand op mijn schouder en zei: “goede keuze mevrouw. Deze kaas gaat uw weekend veranderen.” Zoals je op de foto kunt zien heb ik thuis meteen een tosti gebakken en die was inderdaad overheerlijk.

Wat je van deze verkoper kunt leren:

  • Let goed op wat je klanten nodig hebben. Daar zijn tegenwoordig tools voor. Als je bijvoorbeeld mails verstuurt via een Autoresponder, dan houdt een geavanceerde Autoresponder (zoals Autorespond of Active Campaign) bij op welke linkjes mensen hebben geklikt.
  • Bied dat product aan waar je klant behoefte aan heeft. Met een slimme Autoresponder kan je vervolgens de mensen die op een link hebben geklikt automatisch een opvolgmail met meer informatie en een aanbod sturen. Ze hebben zelf op de link geklikt, dus blijkbaar hebben ze interesse.
  • Bevestig na aankoop nog eens extra dat dit een goede keus was. Stuur na aankoop een bedanktmail en zorg ervoor dat de klant het gevoel krijgt dat dit inderdaad de juiste stap was.

De grootste grap kwam aan het eind. We hadden namelijk deze week al kaas gekocht. Mijn vriend keek net in de koelkast en vroeg: “Lies, waarom hebben we eigenlijk twee grote stukken kaas in de koelkast liggen?” En dat, dat was helemaal te danken aan de slimme verkoper bij de Sligro.

Vind je het moeilijk om deze processen in te richten? Ik help je er graag bij. Laat een reactie achter of neem contact met me op, dan praten we binnenkort verder.

Liesbeth

 

Plaats een reactie