Goede voornemens, het lijkt zo cliché. Ieder jaar worden ze massaal gemaakt en helaas komt er nogal eens niks van terecht. En toch zijn goede voornemens heel belangrijk, zeker voor je bedrijf. Vervang de term goede voornemens maar eens voor doelen en je ziet gelijk hoe wezenlijk het is. Want zonder doel weet je niet waar je je kompas op moet richten. Dan vaart je zomaar rond, terwijl een duidelijk doel een stip op de horizon zet, zodat je weet waar je naar toe wilt gaan.
Heb jij al een plan voor 2016 voor je bedrijf?
- Wat wordt je omzetdoel?
- Heb je een streefgetal voor het aantal klanten dat je wilt bedienen?
- Wil je een nieuw product op de markt zetten?
- Wil je je e-mail lijst laten groeien?
- Wil je nu eindelijk die taken automatiseren die je onnodig veel tijd kosten?
En als je weet wat je wilt, hoe ga je dat dan bereiken? Schrijf de stappen uit, wat is er voor nodig?
- Hoeveel tijd gaat het je kosten?
- Welke investeringen zijn er nodig?
- Welke tools kun je ervoor inzetten?
- Wie kan je erbij helpen?
Ga je het allemaal alleen doen of misschien is nog een betere vraag: kan je het allemaal alleen doen? Daarmee kom ik op een gevoelig punt, want durf je als ondernemer te investeren in ondersteuning? Een externe expert inhuren kost geld, maar is het de investering niet dubbel en dwars waard? Als iemand anders in minder tijd meer voor elkaar weet te krijgen, dan levert een investering uiteindelijk alleen maar meer geld op.
Ik denk dat ondernemers elkaar kunnen helpen om samen sterker te staan en 2016 tot een succesvol jaar te maken. We zijn de motor van de economie, innovaties en nieuwe ontwikkelingen komen vaak uit onze koker en we zijn bereid om risico’s te nemen en er voor te gaan. Ik nodig je daarom uit om een reactie achter te laten en te vertellen wat jouw plannen zijn en wat je daar voor nodig hebt. Laten we samen 2016 tot een geweldig jaar maken, proost!