Zo maak je een contentkalender

contentkalender-midden

Sociale media, of je houdt ervan of je haat het. Of een combinatie van beide ?. Ik ben schuldig. Als ik eenmaal begin te scrollen op Facebook of LinkedIn dan kan ik dat best lang volhouden en vind ik het achteraf zo jammer dat ik weer zoveel tijd verspild heb. Ik doe dan ook mijn best om te minderen.

Maar ja, ik heb ook een bedrijf en het hoort erbij. Als online ondernemer kan je er niet omheen. Je MOET online zichtbaar zijn, anders kunnen jouw klanten je niet vinden. En online zichtbaar zijn is niet een keer iets posten en dan weken weer niks. Nee, het is constant en consequent jezelf laten zien. Blijven bouwen. Hoe maak je het daarin jezelf makkelijk? Met een contentkalender.

Voordat je een contentkalender maakt, kies een platform op social media

De belangrijkste les voor mij is wel dat je niet alles hoeft en niet overal bij hoeft te zijn. Je kunt veel beter op één platform goed bezig zijn dan op 5 platforms maar half. Je mag er zelfs voor kiezen om het bij één platform te houden. Dan is het zaak om slim te kiezen.

De belangrijkste vraag is: waar zit je doelgroep? Als je dat weet kan je kiezen welk platform bij jou past. Voor mij zijn er drie opties:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

Mijn voorkeur ligt nog steeds bij Facebook en LinkedIn. Waarom deze twee? Omdat mijn doelgroep op die twee platforms zit en LinkedIn voor mij zakelijk gezien het beste werkt. Daar krijg ik de meeste reacties en blijven mijn blogs het langst rondzingen. Op Facebook gaat het zo snel; daar ben je binnen een dag al zover naar beneden gezakt op de tijdlijn dat je post niet meer vanzelf boven komt drijven.

Voor mijzelf kies ik ervoor om slechts één keer in de twee weken op een vaste dag te posten. Dat is relatief weinig en hoe grappig is het dan dat ik soms mensen tegenkom die zeggen: ‘Jij bent wel actief op LinkedIn.’ Dat is dus totaal niet waar, maar het wordt wel zo ervaren. Met deze frequentie ben ik tevreden met wat het me oplevert. Ik krijg redelijk vaak uitnodigingen om te linken en ik zie na iedere blog dat nieuwe mensen mij zijn gaan volgen. Op dit moment is dat voor mij voldoende.

Als je echter online trainingen verkoopt of bijvoorbeeld groepen vol wil krijgen, dan red je het niet met mijn strategie. Dan heb je veel meer klanten nodig en wil je ook een constante stroom aan klanten. Iedere dag posten of zelfs meerdere keren per dag is dan het devies. De klanten waar ik voor werk vragen aan mij: ‘Wat moet ik in hemelsnaam allemaal posten en waar kan ik het over hebben als ik bijvoorbeeld 3x per week ga posten. Of zelfs 4x per dag?’

Wat is een contentkalender

Maak het jezelf makkelijk en maak een contentkalender. Een contentkalender kan je zien als een schema. Een schema dat jou helpt om te bepalen wat op een bepaald moment nodig is.

Bepaal eerst op welke kanalen je wilt posten en kijk vervolgens hoe vaak je wilt posten. Maak hier voor jezelf een overzicht van. Zeg: op maandag post ik op LinkedIn en Facebook (bijvoorbeeld). Op LinkedIn post ik om 10 uur ’s morgens (koffiepauze) en op Facebook om 8 uur ’s morgens. Op dinsdag post ik om… op… En zo werk je de hele week af.

Vervolgens bepaal je wat je op die dagen wilt posten. Spreek dat van tevoren met jezelf af. Dus bijvoorbeeld op maandag een quote. Op dinsdag een tip. Op woensdag een video. Of wat maar bij jou past. Plan vervolgens je content zoveel mogelijk in. Je kunt hiervoor gebruik maken van contenplanning tools zoals Hootsuite, Buffer, Later en er nog heleboel andere planningstools.

Waarom heb je een contentkalender nodig

Door van tevoren vast te leggen wat je wanneer en waar gaat posten, geef je jezelf houvast. Je weet waar je naar op zoek bent en wat je wilt delen. Als je iedere keer opnieuw moet verzinnen wat je ook alweer wilt posten dan word je helemaal gek. Je weet niet meer wat er aan de beurt was en of je misschien in de afgelopen tijd al veel te veel quotes hebt geplaatst. Verzinnen en plannen kost denkkracht en je wilt het liefst meteen weten wat nodig is.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en verlies de moed niet. Planning en vooruitdenken zijn in dit geval je reddingsboeien.

contentkalender linksboven

Inspiratie voor jouw contentkalender

En dan meteen de vraag die ik het meest hoor ‘wat zet in dan in die contentkalender?’

  • Schrijf je blogs of artikelen voor op je website? Perfect! Maak hier korte berichten van en deel ze op sociale media. Deze verhalen zijn bij uitstek geschikt en kan je met verschillende afbeeldingen en begeleidende teksten op vele manieren blijven delen.
  • Deel je tips in je blogs en artikelen, speel hier dan mee. Je kunt natuurlijk een post maken met 10 tips tegelijk, maar je kunt ook iedere tip apart delen. Dan heb je meteen 10 posts in plaats van 1. Zoek er een mooi beeld/mooie beelden bij en maak er een goed verhaal van. Liefst met een persoonlijke touch. Bijvoorbeeld: tip 1 is ‘maak een content planning’. Plaats hierbij een afbeelding van een kalender waar al van alles op is ingevuld of maak een foto van je eigen content planning. Vertel er meteen een verhaal bij.
    ‘Ik voelde me zo opgejaagd omdat ik wist dat ik iedere dag iets moest posten op social media. Maar wat dan? Het gaf me zoveel onrust om dat niet te weten.  Nu heb ik een content planning en ik voel me meteen zoveel rustiger. Houd mijn feed dus in de gaten, want er komen zulke mooie dingen aan.’
  • Vertel wat je is overkomen, wat zijn je struggles geweest, wat heb je geleerd, wat heb je ontdekt, waar ben je ongelofelijk de fout mee in gegaan? Wees daar eerlijk over, maar vertel liever geen verhaal waarvan jouw wond nog open is. Pas als je het achter je gelaten hebt en je het gevoel hebt dat je er sterker van bent geworden of er wat van hebt geleerd, is het het moment om te delen.
  • Beantwoord ‘meest gestelde vragen’. Je krijgt waarschijnlijk regelmatig mails waar eigenlijk steeds dezelfde vraag wordt gesteld. Maak er posts van en beantwoord iedere keer een vraag.
  • Ga live (video dus) en vertel iets waar jouw volgers echt iets aan hebben. Of laat zien waar je bent en wat je aan het doen bent. Ik heb zo de mooiste avonturen gedeeld die wij op vakantie meemaakten. Er zijn nu nog mensen die me aanspreken op video’s die ik inmiddels twee jaar geleden gemaakt heb op vakantie. Het waren dan ook echt goede verhalen (al zeg ik het zelf) waarbij kijkers echt met me meevoelden.
  • Deel succesverhalen van je klanten en jezelf. Niet om op te scheppen maar om je blijdschap te tonen en anderen te inspireren.
  • Deel wat minder goed ging/gaat. En ook hier: deel niet vanuit een open wond. Je hebt iets geleerd, je gaat iets nooit meer doen, je neemt afscheid van iets en je gaat weer verder. Vertel vooral hoe deze tegenslag ervoor heeft gezorgd dat je verder gaat op een positieve manier.

Maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk:

  • Ga eens rustig zitten en schrijf zoveel mogelijk op over onderwerpen die relevant zijn voor jouw klanten. Maak daar berichten van en eindig het bericht met een vraag, zoals bijvoorbeeld: Hoe is dat voor jou? Wat vind jij? Doe jij dat ook? Herken je dit?
  • Quotes zijn altijd leuk, zeker als je er een persoonlijk verhaal bij vertelt. Deel dus niet alleen een mooie quote, maar vertel waarom deze quote jou raakt of wat het voor jou betekent. Ook hier kan je weer een vraag bij stellen (dat kan bij alle posts).
    En even voor de zekerheid: je mag niet zomaar een quote (dus afbeelding) van iemand anders pakken en die uploaden als eigen quote. Delen mag wel, dan blijft de oorspronkelijk post van de maker zichtbaar.
  • Maak een map of een lijst met interessante artikelen die je tegenkomt. Of video’s die helemaal bij jouw doelgroep passen. Ook dit is dus oorspronkelijk door iemand anders gemaakt, dus vermeld dat erbij. Wat je niet moet doen: de video downloaden en weer uploaden op je eigen pagina. Maak een link en zorg dat de oorspronkelijke maker de credits krijgt. En vertel natuurlijk ook waarom jij dit artikel of die video deelt.
  • Laat jouw volgers achter de schermen meekijken. Dat vindt iedereen leuk en de simpelste dingen zijn al interessant. Denk aan ‘dit wordt het nieuwe logo voor mijn online training’, ‘dit is de lay-out van mijn werkboeken’. ‘Ik zit helemaal poepchic in de make-up, want ik ben video’s aan het opnemen’, ‘ik ben onderweg naar de uitgeverij om mijn boek te signeren’. ‘Er is weer een groep ondernemers geslaagd voor mijn training en ik ga NU de certificaten op de post doen’. 
  • Vergeet de actualiteit niet. Is er iets interessant voor jouw doelgroep, plaats daar dan een bericht over. Denk ook aan bepaalde ‘feestdagen’. Werk jij met secretaresses, plaats dan een post op secretaresse-dag en schrijf een mooi verhaal over deze speciale dag. Google eens op ‘Inhaakkalender’ en je krijgt meteen een aantal hits. Doe er je voordeel mee.
  • Kijk eens naar je statistieken. Welke posts deden het goed? In Facebook ga je daarvoor naar je bedrijfspagina en dan staat onder de blauwe balk ‘statistieken’. Klik daarop. Als je vervolgens een klein stukje naar beneden scrolt zie je je 5 meest recente berichten en daaronder kan je op ‘meer’ klikken. Als je dat doet krijg je een heel rij en dan kan je zien welke berichten het best scoorden. Maak meer berichten die op de best scorende berichten lijken. Zo simpel kan het soms zijn.
  • Vraag om hulp. Dat zijn vaak de berichten die het het beste doen. Vraag bijvoorbeeld eens welk boek je echt mee moet nemen op vakantie. Of dat je naar de bioscoop gaat maar dat je er nog niet uit bent naar welke film. Je kunt natuurlijk ook vragen om mee te denken over grote issues als het onderwerp van het boek dat je wilt schrijven, de cover van je nieuwe boek, welke onderdelen je klanten in jouw nieuwe online training zouden willen zien.
  • Maak een poll. Ik kan het zelf niet laten om te reageren en velen met mij. Het is een leuke manier om een gesprek te starten en je steekt er nog heel veel van op ook.
  • Vertel over een boek dat jij aan het lezen bent. Liefst natuurlijk een boek dat past bij je doelgroep. Dus werk je voor ondernemers, deel dan een business boek.
  • Vertel waar je naar kijkt, op Netflix of op tv bijvoorbeeld. Zo heb ik een keer gedeeld dat ik naar The Profit keek op RTL-Z. Ik vertelde er meteen bij wat ik zo goed vond aan het programma en ik heb heel veel reacties op die post gekregen.
  • Start een win-actie. Doet het altijd goed, maar pas er mee op. Het mag niet zomaar en er zijn regels aan verbonden. Niet alleen op het socialmediaplatform maar ook wettelijk (wet promotionele kansspelen)

Er zijn vast nog meer dingen die je kunt doen, maar ik denk dat ik hiermee al een inspirerende lijst heb neergezet.

Content hergebruiken

contentkalender-onder

Je mag ook content hergebruiken. Deel dus je meest succesvolle berichten opnieuw. Je kunt exact hetzelfde bericht opnieuw delen, maar een andere afbeelding of een net iets andere beginzin geeft je lezers het gevoel dat deze post weer helemaal nieuw is. En weet dat slechts een heel klein deel van je volgers überhaupt je berichten ziet. Dus de kans is klein dat er iemand zegt: ‘Hé, hou eens op met steeds hetzelfde bericht delen.’

Zelfs als mensen het al wel vaker van je gezien hebben, is dat nog steeds niet erg. Zeker als je iedere keer net een andere verdieping geeft. Het is ook waarschijnlijk je stokpaardje in jouw bedrijf en dat mag best vaker verteld worden.

Tip: als er iets groots speelt in de wereld, check dan even je content planning. Je wilt geen supervrolijk bericht plaatsen, alsof er werkelijk niks aan de hand is, terwijl je weet dat er op dat moment een grote crisis is ontstaan waar heel Nederland van stil valt. Inplannen is handig, maar blijf in de gaten houden of iets nog passend is en klopt.

Plaats een reactie