Bestseller schrijven, zo doe je dat + review training Aartjan van Erkel Business Boek Bestseller

bestseller schrijven linksboven

Als online ondernemer is het bijna onmogelijk om nog echt origineel te zijn. Alles is al een keer gemaakt, geschreven of gezegd en in jouw branche zijn er vast een heleboel mensen die ongeveer hetzelfde kunnen als jij. Het is de kunst om je kop boven het maaiveld uit te steken. Want jij bent uniek, jouw aanpak is uniek en dat mag je uitdragen. Hoe doe je dat? Door jouw expertstatus te claimen met het schrijven van een bestseller!

Dat zou je niet zo heel veel tijd en moeite hoeven te kosten. Jij bent namelijk de expert en als het goed is kan jij uren vertellen over je vak. Het enige wat je hoeft te doen is die kennis op een logische manier organiseren en opschrijven.

Weet je al dat je mee wilt doen met Business Boek Bestseller? Ik mag je nu een fantastisch aanbod doen. Helaas mag ik dat aanbod niet op mijn website zetten, maar neem maar van mij aan dat het een goed aanbod is. Wil je meer weten, neem dan contact met me op: mail dus naar liesbeth@vabenesupport.nl dan vertel ik je direct meer. En als je besluit om mee te doen, dan ga ik meteen voor je aan de slag om die fantastische korting te regelen.

8 stappen om een BOEK te schrijven

Stap 1: Start met de blurp

Waar wil je een boek over schrijven? Wat wil je dat mensen van jou gaan leren? Maak hier alvast de flaptekst voor (in de boekenwereld noemen we dat een blurp). Die flaptekst geeft je veel houvast om helder te houden waar je boek over gaat en wat je doel is om te vertellen. Het is je rots in je schrijfbranding dus.

Stap 2: Bepaal welke stappen jouw lezer moet zetten

Bepaal wat je hoofdonderwerpen zijn. Kies er niet te veel, bijvoorbeeld 5 of 7. Schrijf deze stappen allemaal los op een post-it. Wat helemaal geweldig is: heb je een eigen methode ontwikkeld? Volg dan de stappen van je methode. Stap 1 uit jouw methode = hoofdstuk 1 in je boek, stap 2 uit jouw methode = hoofdstuk 2 in je boek enzovoorts.

Stap 3: Maak het je lezer gemakkelijk en verdeel je hoofdonderwerpen in kleine stapjes

Verdeel de hoofdonderwerpen in subonderwerpen. Dus om stap 1 te doen moet je deze 5 dingen doen, weten of regelen. Schrijf deze substappen ook weer allemaal los op een post-it.

Stap 4: Planning!

Pak een groot papier of liever nog een groot stuk karton. Plak de post-its van de hoofdonderwerpen horizontaal naast elkaar bovenaan op het bord. Plak vervolgens de subonderwerpen verticaal onder het juiste hoofdonderwerp. Je hebt nu een soort dambord met een heleboel briefjes met hoofdonderwerpen en subonderwerpen.

Stap 5: Ben je volledig?

Check of je compleet bent en alle onderwerpen die je zou willen behandelen ook werkelijk een plekje hebt gegeven op je bord. Bedenk ook meteen voor al die briefjes voorbeelden, tips en opdrachten. Dat verluchtigt je droge stof en dat zet je lezers aan om zelf aan de slag te gaan.

bestseller schrijven midden

Stap 6: Aan de slag

Plan iedere dag een bepaalde hoeveelheid tijd in waarop je gaat schrijven. Trek een briefje van je bord en werk dat onderwerp uit. Doe jezelf een plezier en kies een onderwerp waar je op dat moment echt zin in hebt of inspiratie voor hebt. Werk zo alle briefjes af en op een bepaald moment is je bord leeg (of zijn alle briefjes doorgestreept, wat jij maar handig vindt).

Stap 7: Schrijf nieuwsgierig makende titels

De briefjes uit de vorige stappen zijn meteen je inhoudsopgave. Verzin titels voor je hoofdstukken en je paragrafen, zodat je lezers ook daadwerkelijk nieuwsgierig worden naar de inhoud van dit onderdeel. Bedenk ook vooral wat een bepaald hoofdstuk/module of deelonderwerp jouw lezer oplevert. Wat is het resultaat als ze dit stuk gelezen hebben.

Stap 8: Laatste controle

Plak al je hoofdstukken en paragrafen achter elkaar. Check het geheel. Als je alles los gemaakt hebt, dan heb je vast dingen dubbel geschreven of gedaan of juist te veel of te weinig uitgelegd. Lees en kijk alles nog een keer goed door. Maak een welkomstwoord/inleiding en afsluitend hoofdstuk. Et voilà, je hebt een boek geschreven

Ik mag je nu een fantastisch aanbod doen. Helaas mag ik dat aanbod niet op mijn website zetten, maar neem maar van mij aan dat het een goed aanbod is. Wil je meer weten, neem dan contact met me op: mail dus naar liesbeth@vabenesupport.nl dan vertel ik je direct meer. En als je besluit om mee te doen, dan ga ik meteen voor je aan de slag om die fantastische korting te regelen.

Hoe kan je snel een boek schrijven?

Hoe schrijf je heel snel een boek? Door bijvoorbeeld niet zelf te schrijven maar al je content in te spreken op je voicerecorder op je telefoon. Zoek iemand die het voor je uittypt en je zou er zelfs iemand voor kunnen zoeken die de tekst vervolgens ook nog een beetje leuk uitschrijft.

Zeer waarschijnlijk is je boek nu nog niet perfect, maar je boek is in ieder geval goed genoeg om bijvoorbeeld aan proeflezers voor te leggen. Of om naar een uitgever te sturen die kan bepalen of ze jouw boek uit willen geven. Vaak krijg je dan nog allerlei adviezen om je boek aan te passen en te herschrijven. Zorg dus dat de inhoud staat, maar weet dat er waarschijnlijk nog aan gesleuteld gaat worden.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je eerste versie goed genoeg is, maar het perfectioneren kan in mijn ogen pas later echt goed aangepakt worden. Omdat je zelf waarschijnlijk blinde vlekken hebt voor wat er allemaal nodig is en jouw proeflezer of pilot-groep gaat je daarmee helpen.

Aartjan van Erkel: een BESTSELLER schrijven in 6 simpele stappen

In principe kan iedereen een boek schrijven. Maar een bestseller krijgen, dat is andere koek. Want een bestseller krijgen heeft eigenlijk maar heel weinig met het schrijven van een boek te maken. Dit is meteen ook het grootste misverstand. Een bestseller schrijven gaat over marketing en de juiste dingen op dat gebied doen. Niet over nachtenlang doorhalen om die paar zinnen helemaal perfect te krijgen. Niet over wekenlang blijven broeden om vooral toch maar alles compleet op te schrijven. Blijven schaven aan je boek gaat je geen bestseller opleveren. De juiste marketingtechnieken inzetten wel.

Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je belachelijk veel boeken verkoopt? Dat is wat nodig is om bestsellerauteur te worden, belachelijk veel boeken verkopen. En hoe zorg je dat je ook nog eens goed verdient aan je boek? Want hé, hoe je het ook wendt of keert een boek schrijven kost tijd. Tijd die je niet aan andere zaken kunt besteden. En weet dat als je een boek uitgeeft via een uitgever dat je het al heel goed doet als je € 1,50 per verkocht boek verdient. Geen vetpot dus. Tenzij de het handig aanpakt. Hoe je dat doet? Daarvoor heb ik de training Business Boek Bestseller bij Aartjan van Erkel gevolgd en in deze training geeft Aartjan super waardevolle informatie over de volgende stappen:

Stap 1: Zoek een onderwerp waar jouw lezers op zitten te wachten

Zorg dat je een onderwerp hebt waar je lezer superveel interesse voor hebben. Doe daar onderzoek naar en je gaat verbaasd zijn. Want de ervaring leert dat de meeste auteurs het te moeilijk zoeken. En je wilt een bestseller toch? Dus je wilt een zo groot mogelijk publiek bereiken.

Stap 2: Schrijf een flaptekst die jouw kassa laat rinkelen

Maak een achterflap die je lezers zo nieuwsgierig maakt dat ze je boek meteen willen kopen. Het is niet moeilijk en de achterflap van je boek (blurp) bevat maar heel weinig woorden. Je wilt dus wel de rake woorden vinden. Hoe je dat doet? Aartjan geeft je praktische tips die je meteen toe kunt passen.

Stap 3: Zorg dat uitgevers voor jou in de rij staan

Maak een uitgever enthousiast om je boek uit te geven, want helaas: als je een bestseller wilt dan kan je bijna niet om een uitgeverij heen. Die hebben zoveel kanalen en contacten en daar wil je gewoon gebruik van maken. Maar wat wil een uitgeverij dan van jou weten en hoe maak je ze enthousiast voor jouw boek? Bijvoorbeeld met een spetterende inhoudsopgave. Ja, de titels van je hoofdstukken en paragrafen zijn superbelangrijk. Leer dus hoe je sterke titels schrijft.

Stap 4: Schrijf je boek en doe dat supersnel

Tijd is het kostbaarste wat we hebben. Geld is er genoeg en kan je altijd weer opnieuw verdienen, maar tijd gaat op en komt nooit meer terug. Je wilt dus zo snel mogelijk je boek schrijven en het is ook fijn als ondertussen je business gewoon doordraait. Hoe doe je dat? Het is niet moeilijk, je moet het alleen even weten. En ja, een deel van deze tips staat hierboven al uitgeschreven in mijn 8 stappen.

Stap 5: Supersimpele marketingtrucs die je verkopen omhoog laten schieten

Marketing en dan natuurlijk superslimme marketing. Want ja, je hebt een uitgever en die doet heel veel voor je. Maar jij zult ook aan de slag moeten. En willen! Je kunt zoveel dingen doen om de verkoop van je boek te bevorderen en om e-mailadressen te verzamelen. Dé manier om in contact te komen met je lezers. Want als je in contact komt met je lezers… ga naar stap 6.

Stap 6: Maak van je boek een salesmachine

Zorg dat je boek je omzet oplevert. Zoals ik al zei, een fysiek boek verkopen levert je waarschijnlijk slechts € 1,50 per boek op. Dat kan beter en daar zijn zulke slimme en leuke trucs voor. Trucs trouwens die je graag van tevoren wilt weten. Het maakt namelijk een wereld van verschil bij de onderhandelingen met je uitgever.

Wat jij in ieder geval wilt is de mogelijkheid om in contact te komen met je lezers. En je wilt die lezers een aanbod kunnen doen. Je wilt ze de mogelijkheid bieden om een offerte bij je aan te vragen of je wilt ze an offer they can’t refuse geven zodat ze direct bij jou kopen.

Goed verdienen aan een bestseller, hoe doe je dat?

Nee, ik heb geen bestseller geschreven. Nog niet. Maar ik heb wel geleerd hoe het moet en ik weet welke stappen belangrijk zijn. En wat ik ook weet is dat het belangrijk is om van tevoren te weten hoe het moet.

Ik heb al deze tactieken en technieken geleerd van Aartjan van Erkel. Hij heeft een training gemaakt Business Boek Bestseller. In mijn ogen een must-have als je een bestseller wilt. En trust me, dat wil je. Want blijven schaven en schuren aan je boek is niet wat je een bestseller op gaat leveren. Marketing is het antwoord. De juiste dingen zeggen en doen.

Leer dus (onder andere):

  • Een killer blurp schrijven.
  • Nieuwsgierig makende titels schrijven die een kijker prikkelen om jouw boek te kopen.
  • Waar je over moet onderhandelen met je uitgever (hint: omdat dat jou heel veel extra inkomsten op kan leveren).
  • Wat een uitgeverij van je wil weten en wil zien, waardoor jij meteen een verpletterende indruk maakt (tussen al die andere schrijvers, want uitgevers krijgen iedere dag stapels boeken toegestuurd en jij wilt boven de massa uitstijgen).
  • Wat je zelf kunt doen om een hoop reuring te maken rondom je boek. Het is niet moeilijk, je moet het alleen even weten (en doen trouwens).

Ik ben ontzettend blij dat ik de training Business Boek Bestseller gevolgd heb bij Aarjan van Erkel. Het was iedere les weer smullen van de slimme trucs en het is gewoon heerlijk om al die mogelijkheden te zien. Ik heb verder een prachtig werkboek gekregen dat als een soort schrijversbijbel op mijn bureau ligt. Hoe fijn dat ik alleen maar het werkboek erbij hoef te pakken om weer inspiratie te krijgen voor een volgende stap. Als je echt een bestseller wilt schrijven is deze training een must-have.

Ik mag je nu een fantastisch aanbod doen. Helaas mag ik dat aanbod niet op mijn website zetten, maar neem maar van mij aan dat het een goed aanbod is. Wil je meer weten, neem dan contact met me op: mail dus naar liesbeth@vabenesupport.nl dan vertel ik je direct meer. En als je besluit om mee te doen, dan ga ik meteen voor je aan de slag om die fantastische korting te regelen.

Veelgestelde vragen over Business Boek Bestseller

Heb jij de ambitie om een bestseller te schrijven en wil je meedoen met Business Boek Bestseller maar heb je nog enkele vragen? Grote kans dat jouw vraag eerder is gesteld. Ik heb daarom een lijst van veel gestelde vragen voor je opgesteld. Staat jouw vraag er niet tussen? Plaats dan een reactie onderaan het artikel.

#1 Wat is Business Boek Bestseller?

Business Boek Bestseller is een online training. Die kun je dus op je eigen tijd en op iedere plek die je maar wilt doen. Als er maar WiFi is natuurlijk. De training bestaat uit 6 modules en de nodige bonussen.

  1. Module 1: Onderwerp van je boek
  2. Module 2: Achterflap
  3. Module 3: Uitgevers overtuigen
  4. Module 4: Schrijven
  5. Module 5: Marketing
  6. Module 6: Klanten binnenhalen
  7. Bonus 1: 10 copywriting-formules voor een titel die onbedwingbaar nieuwsgierig maakt
  8. Bonus 2: Een simpele methode om je boek uniek te maken
  9. Bonus 3: 6 verdienmodellen om duizenden euro’s te verdienen per verkocht boek
  10. Bonus 4: Checklists: E-book en luisterboek in eigen beheer uitgeven
  11. Bonus 5: Interview met bestseller-auteur Frank Deuring
  12. Bonus 6: Interview met bestseller-auteur Danny Mullenders
  13. Bonusvragensessies (in het eerste jaar dat je je in hebt geschreven mag je live vragen stellen aan Aartjan, na dat jaar niet meer, maar kun je de vragensessies wel terugkijken)

En je krijgt voor onbepaalde tijd toegang tot de training (altijd dus).

Ik mag je nu een fantastisch aanbod doen. Helaas mag ik dat aanbod niet op mijn website zetten, maar neem maar van mij aan dat het een goed aanbod is. Wil je meer weten, neem dan contact met me op: mail dus naar liesbeth@vabenesupport.nl dan vertel ik je direct meer. En als je besluit om mee te doen, dan ga ik meteen voor je aan de slag om die fantastische korting te regelen.

#2 Wat is Business Boek Bestseller niet?

Business Boek Bestseller is GEEN 'done for you' training. Je krijgt alle tools in handen om van jouw boek een bestseller te maken, maar je moet het wel zelf doen. Wel zelf, maar niet alleen.

#3 Hoeveel korting krijg ik als ik Business Boek Bestseller via jou koop?

Heel vervelend, maar dat mag ik dus niet zeggen. Ik kan je in ieder geval vertellen dat het een stevige korting is. Een hele stevige korting. Aartjan heeft hier beslissingen in gemaakt en ik respecteer zijn wensen. Stuur me een mail op liesbeth@vabenesupport.nl en ik vertel je graag wat het aanbod is, maar ik mag het niet open en bloot op mijn website zetten.

#4 Waarom heb ik Business Boek Bestseller nodig als ik een bestseller wil schrijven?

Een boek schrijven kan (bijna) iedereen. Je gaat zitten, je opent Word of je pakt pen en papier en dan gaan. Ik heb al zoveel ondernemers gesproken die een boek geschreven hebben. Die heel optimistisch meteen 1000 exemplaren bestellen en dan zien dat er maar heel sporadisch een boek wordt besteld.

Ik las zelfs een tijdje geleden een verhaal van een onderneemster die zo depressief werd van dat haar garage vol met dozen boeken stond, die maar niet verkocht werden, dat ze zelfs overwoog om ze bij het oud papier te zetten. Omdat gemoedsrust haar ook veel waard was. Zij had volgens mij 2000 boeken en ik kan je vertellen dat dat behoorlijk wat dozen zijn. Die constant in de weg staan en die je ook keer op keer met je neus op de feiten drukken dat je je boeken aan de straatstenen niet kwijt kunt. Doe dit jezelf niet aan en start op de juiste manier. Dat doe je door:

  1. Een goed onderwerp van je boek te bepalen
  2. Op de achterflap met een hebberig-makend verhaal te komen
  3. Uitgevers te overtuigen
  4. Vlot te schrijven
  5. Marketing (om een bestseller te schrijven moet je zeer waarschijnlijk meer woorden schrijven voor je marketing dan voor je boek zelf)
  6. Klanten binnen te halen

Laten dit nu de 6 hoofdmodules zijn van Business Boek Bestseller.

Ik mag je nu een fantastisch aanbod doen. Helaas mag ik dat aanbod niet op mijn website zetten, maar neem maar van mij aan dat het een goed aanbod is. Wil je meer weten, neem dan contact met me op: mail dus naar liesbeth@vabenesupport.nl dan vertel ik je direct meer. En als je besluit om mee te doen, dan ga ik meteen voor je aan de slag om die fantastische korting te regelen.

#5 Wie is Aartjan van Erkel en waarom zou ik naar hem willen luisteren?

Aartjan van Erkel (1970) is internet copywriter, trainer, professioneel spreker en auteur van de bestsellers Nummer 1, MAAK ZE GEK! en Verleiden op internet. Op zijn blog www.schrijvenvoorinternet.nl geeft hij online copywritingtips, waarmee hij de Dutch Small Business Blog Award won.

Aartjan is de beruchtste copywriter van Nederland. Duizenden ondernemers lezen zijn politiek incorrecte mails die alle regeltjes van de marketing'experts' overtreden. Kortom: Aartjan is mijn held en naar hem luisteren heeft me heel veel opgeleverd. Dat kan voor jou dus ook! 

Je kan nog zo veel diploma's hebben, maar je wilt met mensen werken en van mensen leren die hebben laten zien dat het werkt. Aartjan heeft wat dat betreft een stevig track-record en ik zie gewoon dat het bij hem werkt. 

PS: Meer weten over andere manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.

Plaats een reactie