? It wasn’t me ?

Hoe makkelijk het is om een hele verkeerde voorstelling van zaken te geven, ontdekte ik vorige week.

Oeps, foutje!

Mijn lief zei twee dagen eerder al tegen me dat hij steeds de vraag kreeg hoe het nu met mij was. En dat daar zo weeïg bij werd gekeken. Nu ben ik afgelopen jaar nogal vaag geweest over waar ik naartoe ga met mijn bedrijf, dus hij dacht meteen dat de mensen die hij gesproken had zich zakelijk zorgen over me maakten.

Dat dit niet het geval was werd duidelijk toen ik voor de tweede keer meeging naar de (allerlaatste!) chemo van mijn vriendin Els. We hebben er een mini-traditie van gemaakt, als we naar de chemo gaan, maken we meteen een foto en die plaatsen we op Facebook. Maar wat ik er niet bij zette was dat Els degene was die de chemo kreeg en níét ik.

Er waren dus mensen die dachten dat ik ziek was. Grappig is dan wel dat dit niet duidelijk blijkt uit de foto. Dus óf Els ziet er heel goed uit, terwijl ze toch echt wel ernstig ziek is. Óf ik zie er zo slecht uit, terwijl ik volgens mij niet ziek ben ?. Je snapt natuurlijk wel dat ik nu meteen even 3x op hout klop en een schietgebedje doe dat dit ook zo blijft.

Echt niet, it wasn’t me

Maar goed, even voor de duidelijkheid: it wasn’t me. Ik ben NIET ziek en je hoeft je over mij geen zorgen te maken. Over Els hopelijk ook niet meer, want zoals het er nu uitziet is de kanker weg of in ieder geval zo klein dat het bijna niet meer te zien is. En nu fingers crossed dat het zo blijft. Want we hebben nog heel wat avonturen die we samen willen beleven, voor 2023 staan er al 3 op de planning.

Maar zo makkelijk is het dus. Even niet opletten, even niet genoeg details vermelden en een verhaal gaat met je op de loop. En zelf zie je het niet. Je zit er zo diep in dat het voor jou he-le-maal logisch is. Hoe kan het dat andere mensen het niet snappen? Nou heel simpel, omdat zij betere dingen te doen hebben dan jouw leven of bedrijf helemaal bijhouden. In the end zijn we zelf de meest interessante persoon in ons leven.

Wees kristalhelder

Als je dus iets schrijft of vertelt aan je klanten wees dan kristalhelder. Denk goed na over welke vragen zij kunnen hebben en geef antwoord op die vragen. En wees niet bang dat je te vaak iets belangrijks vertelt. Want nogmaals, je klanten zijn vaak niet bezig met jouw bedrijf en product.

Een funeste denkfout is snel gemaakt. Ook de denkfout dat jij hen niet zou kunnen helpen, terwijl je dat misschien juist wel kunt. Jammer voor jou en voor die potentiële klant die nooit echt klant wordt. Ik heb mijn lesje inmiddels weer geleerd en ik zal in het vervolg beter nadenken als ik iets post.

De laatste in 2022

Nou, dit is de laatste keer dat je van me hoort in 2022. Ik wil je prachtige kerstdagen toewensen en dat 2023 maar een topjaar mag worden. Bedankt dat je mijn blogs leest en ik zie je in 2023 graag weer terug.

Merry christmas!

Liesbeth

Plaats een reactie