Weer een top-10? Er zijn er al zo veel en ze lijken allemaal op elkaar. Laat mij je verrassen, want ik heb een paar boeken geselecteerd die je echt niet in alle lijstjes terug ziet komen en die o zo interessant zijn. Sterker nog, die jouw business een flinke boost kunnen geven. Als je snapt wat de schrijver je vertelt en als je het vooral ook gaat dóén. Alle boeken die ik hieronder noem heb ik gelezen en al deze boeken hebben mij serieus een stap verder geholpen in mijn business. Dat gun ik jou ook, dus lees snel verder.
En je ziet het goed, ik kon het niet laten. De top-10 is feitelijk een top-11 geworden. Met een knaller van een bonus op plaats 11!
Nr 1. Alles is uitvogelbaar van Marie Forleo
Ja, Marie Forleo is die vrouw die bij Nike dansinstructrice is geweest. En ja ze is een stoot. En ja, ze heeft een miljoenenbedrijf opgezet met Marie-tv en Bschool. Ze komt van ver en ze weet echt waar ze het over heeft. Haar levensmotto? Alles is uitvogelbaar.
Marie Forleo zorgt dat je stopt met uitstellen en helpt je je dromen achterna te gaan. Alles is uitvogelbaar helpt je om de moed te vinden om ondanks je angsten je dromen waar te maken. En dat niet alleen. Marie moedigt je aan om een veranderingen in de wereld teweeg te brengen en erin te geloven dat je dat kan en dat je ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebt. Kortom: Marie helpt je om je innerlijke kracht aan te boren.
Met prikkelende vragen en pittige opdrachten is dit een boek dat mij echt eyeopeners gegeven heeft. En het belangrijkste: de inzichten die ik kreeg brachten meteen kansen op mijn pad. Omdat alles uitvogelbaar is heb ik die kansen natuurlijk gelijk gepakt en zie ik nieuwe mogelijkheden voor mijn bedrijf.
Nr 2. Winst.nl van Eelco de Boer
Winst.nl is een boek van Eelco de Boer, één van mijn businesscoach helden. Eelco is een echte eindbaas die overal kansen en mogelijkheden ziet. En ze ook durft te pakken. Durft te investeren en ergens voor durft te gaan.
Hij heeft een stevige pil geschreven over hoe hij zijn bedrijf tot een miljoenenbedrijf uit heeft gebouwd. Wat hij gedaan heeft en vaak ook hoe hij het gedaan heeft. In de afgelopen jaren heeft hij meerdere internetbedrijven opgezet, 100 + websites laten bouwen en duizenden ondernemers geholpen bij het opbouwen en/of uitbreiden van een eigen internetonderneming. Zijn belangrijke lessen heeft hij gebundeld in het boek winst.nl, waarin je onder andere gaat leren:
- Hoe je veel bezoekers naar je website kunt krijgen.
- Wat je kunt doen om betere resultaten te behalen met je website.
- Hoe je je internetonderneming overal te wereld kunt runnen.
- Wat je moet doen om je concurrenten te ‘verslaan’ ongeacht hoe groot ze zijn.
- Hoe je vandaag nog geld kunt verdienen via het internet.
- Hoe je meer vrije tijd zal overhouden dan ooit tevoren.
Met heel veel slimme trucjes en tjokvol mogelijkheden die ik zelf nooit heb gezien is dit een boek dat ik niet graag had willen missen.
Nr 3. De keuze van Edith Eva Eger
Nooit gehoord van Edith Eva Eger? Dat had ik ook niet, voordat ik haar boek cadeau kreeg. En ik ben heel blij dat ik het boek kreeg, want ik lees graag waargebeurde verhalen over inspirerende mensen. Ook al is het verhaal wel behoorlijk gruwelijk. Maar Edith heeft het overleefd en hoe!
Edith Eva Eger was zestien jaar oud toen ze in 1944 naar Auschwitz werd gedeporteerd. Haar ouders werden direct naar de gaskamer gestuurd en Edith werd onder andere gedwongen om voor Mengele te dansen. Haar onverschrokkenheid hielp haar en haar zusje te overleven, al waren ze nog maar nauwelijks in leven toen het kamp eindelijk werd bevrijd.
In ‘De keuze’ deelt dr. Eger haar oorlogsherinneringen en de opmerkelijke verhalen van mensen die zij sindsdien heeft geholpen. Ze doet uit de doeken hoe ze als psycholoog haar cliënten al jarenlang helpt om zich uit hun eigen gedachten te bevrijden en hoe iedereen uiteindelijk voor vrijheid kan kiezen.
Laat haar indrukwekkende en belangrijke verhaal een inspiratie voor je zijn.
Nr 4. De marketing tornado van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren
Tonny en Martijn zeggen zelf dat ze een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan hebben geschreven voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet. En dat allemaal gebaseerd op hun eigen praktijkervaring.
Het internet biedt kansen in overvloed, maar hoe voorkom je dat je als ondernemer verzuipt in alle mogelijkheden? Hoe verzeker je jezelf van de meest effectieve online strategie en een onverstoorbare focus? Hoe tover je jouw website om tot een ware bezoekersmagneet en een volautomatische marketingmachine voor je business? Juist, met dit boek. Want het is echt een belachelijk compleet boek, zeker voor de prijs die je er voor betaalt. Er staan zoveel voorbeelden en best practices in. Doe er je voordeel mee.
Ik zie mezelf echt wel als een gevorderde op dit gebied maar ook voor mij stond er nog genoeg nieuwe informatie in ‘De Marketing Tornado‘ waar ik mee verder kan.
Zou ik niet bij bol.com kopen ?
Nr 5. One Million Followers van Brendan Kane
Het is druk op sociale media, heel druk. Hoe zorg je er voor dat jij boven de massa uitsteekt en een stevige fanbase opbouwt? Want het is heel simpel. Als je maar genoeg volgers en fans hebt dan gaat de wet van de grote getallen voor je werken. Stel dat jij een miljoen volgers hebt en je lanceert een nieuw product en je mag erop rekenen dat ongeveer 1% koopt. Hoeveel mensen kopen dan? Precies, een heleboel.
Brendan Kane legt in zijn boek uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je boven de massa uitsteekt. Dat jouw posts impact maken en zorgen dat mensen je willen volgen. Brendan weet precies hoe dit moet en legt het ook stap voor stap uit. Met voorbeelden van zijn (vroegere) klanten als Taylor Swift en Rihanna.
Brendan Kane leert je hoe je authentiek online volgers kunt krijgen die betrokken zijn. Hoe je persoonlijke, unieke en vooral ook waardevolle content maakt die ervoor zorgt dat jouw volgers bij je betrokken raken. Het is namelijk tijd om niet langer een volger te zijn maar om op te staan als leider. En dat is precies van Brendan je leert in One Million Followers.
Nr 6. Ask en Choose van Ryan Levesque
Nummer 6 zijn eigenlijk 2 boeken, maar voor mij horen ze bij elkaar. Het is ‘Ask’ en ‘Choose’ van Ryan Levesque. Ryan Levesque is een meester in ontdekken van waar vraag naar is. Want het is heel simpel: als jij levert waar mensen behoefte aan hebben, dan ga je geheid verkopen. En Ryan is hierin vooral goed in kennisproducten.
In Ask legt Ryan uit wat je moet doen om te ontdekken waar mensen behoefte aan hebben. Dat doe je door te vragen. Maar niet zomaar vragen. Ryan legt zijn complete strategie uit hoe je dat precies aanpakt. En hoe hij hierdoor dik heeft verdiend bijvoorbeeld met een e-book over het verzorgen van orchideeën. Dit verzin je toch niet!
Na het vragen (Ask) komt het kiezen (Choose). En dat is nog niet zo simpel. Want als je in Ask alle data hebt gekregen, hoe kies je dan? Wat is belangrijk en wat niet? En hoe ga je verder als je gekozen hebt? De belangrijkste keuze is volgens Ryan ‘wie wil je helpen’. En hij geeft je vervolgens een methode die je helpt kiezen zodat je de kans maximaliseert dat wat je kiest ook daadwerkelijk een succes gaat worden.
Nr 7. Online invloed van Bas Wouters en Joris Groen
Online invloed is een geweldig boek, dat ik 2x achter elkaar gelezen heb. Er stonden zoveel goede tips in dat ik met 1x lezen niet klaar was. Ik wilde alles nog beter begrijpen en nog beter integreren in mijn eigen website en marketing. Zo heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat het veel beter werkt om op een knop te zetten ‘bekijk bij bol.com’ in plaats van ‘koop bij bol.com’. ‘Koop’ was te agressief en ik had veel minder klikken dan bij het meer vriendelijk en vrijblijvende ‘bekijk’.
Bas en Joris geven antwoord op de vragen: hoe maak je van kijkers kopers? En van afhakers aanhakers? Door het slim toepassen van gedragspsychologie haal je veel meer resultaat uit je website, app of online campagne. Joris en Bas leggen haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt, en waarom.
In dit boek vind je concrete en makkelijk toepasbare richtlijnen, gebaseerd op 40 jaar praktijkervaring en de inzichten van de belangrijkste gedragswetenschappers van dit moment, zoals Fogg, Cialdini en Kahneman.
Met ruim 40 succescases uit de praktijk en meer dan 150 do’s-and-don’ts is dit een compleet en praktisch handboek voor het ontwerpen en verbeteren van de online klantreis die jouw potentiële klanten binnen jouw bedrijf maken.
Nr 8. Master Your Mindset van Michael Pilarczyk
‘Master Your Mindset Leef Je Mooiste Leven’ gaat over persoonlijke en spirituele groei, maar ook over zakelijk succes. Michael Pilarczyk schreef dit persoonlijke verhaal over inzicht, bewustzijn en de kracht van gedachten. Hij vertelt hoe hij van plaatjesdraaier van Radio 538 zakenman werd en nu duizenden mensen inspireert als leraar in levenskunst.
Zijn filosofie en strategie ontwikkelde hij in de afgelopen vijfentwintig jaar op basis van eigen ervaringen en hij liet zich inspireren door Napoleon Hills ‘Think and Grow Rich’ en door ‘Quantum Leap Advantage’ van zijn zakelijk mentor Dan Peña. En wat is dan die filosofie? Het recept voor een gelukkig en succesvol bestaan is eenvoudig: doe wat je écht leuk vindt en word daar heel goed in.
Het leven dat je op dit moment leidt en de persoon die je bent geworden zijn het resultaat van je gedachten en je beslissingen. Waarom doe je soms níét wat je wél zou willen doen? Het zijn belemmerende gedachten die je tegenhouden te doen wat je werkelijk wilt.
‘Verander je denkwijze en je bestaan zal veranderen. Ontdek je mogelijkheden, maak je dromen waar en haal het beste uit jezelf.’ Dit boek gaat over levensvragen. Waarom doe je wat je doet? Hoe ziet jouw mooiste leven eruit? Wat wil je écht? Michael legt uit hoe je die gedachtepatronen kunt doorbreken door je mindset opnieuw te programmeren. De methode uit Master Your Mindset wordt toegepast door veel succesvolle mensen; ondernemers, artiesten en topsporters.
Nr 9. Geef Nooit Korting van Jos Burgers
Jos Burgers is niet voor niets een bestseller-auteur. Zijn boeken zijn geweldig. Geweldig leuk, maar ze zitten ook boordevol waardevolle informatie. Verpakt in allemaal korte verhalen met iedere keer een andere insteek.
Alleen al de voorkant van het boek is hilarisch. Op mijn boek zit een sticker dat dit boek nu van € 17,95 voor € 19,95 is. ‘Omdat er zoveel waardevolle inzichten in zitten dat deze prijsaanpassing het zeker waard is.’ Maar serieus waar, er zitten zoveel goede tips in en bij ons thuis is het inmiddels een gevleugelde uitspraak ‘Geef nooit korting’. Of ‘als er nooit iemand klaagt over je prijs, dan ben je waarschijnlijk te goedkoop’.
Worstel jij met je prijzen en ben je bang dat je misschien te duur bent? Dan is dit boek voor jou. Heb je geen enkele moeite met je prijzen, dan is ‘Geef Nooit Korting’ ook voor jou trouwens ?.
Nr 10. Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach
Inderdaad, Tonny Loorbach staat 2x in mijn lijst en in mijn ogen volkomen terecht. Tonny verstaat namelijk de kunst om moeilijke zaken makkelijk uit te leggen. Maar wel goed. En dat heeft hij ook weer gedaan met ‘Doelgerichte SEO’.
Het boek staat tjokvol tips over hoe je ervoor kunt zorgen dat je hoger in Google komt en feitelijk is het allemaal niet zo moeilijk. Je moet gewoon bepaalde stappen volgen en bepaalde instellingen goed gebruiken. Tonny legt in zijn boek exact uit hoe dat moet en waar je op moet letten. En hop, zo zorgde ik er voor dat ik met mijn zwoegen en zweten op mijn blogs en artikelen maximale impact bereik.
Nr 11. Bonustip: Verbaal Meesterschap van Remco Claassen
Dit boek mag echt niet ontbreken in mijn top 10 en daarom is het de bonustip geworden ?. Remco Claassen is geweldig. Echt! Ik lees altijd in bed en ik lag te schudden van het lachen tijdens het lezen van het boek ‘Verbaal Meesterschap’. Dit boek is én super interessant en leerzaam én ik heb ook zo moeten lachen.
Remco weet precies hoe hij mensen kan beïnvloeden en hoe hij ze kan laten doen wat hij wil. Hij zegt bijvoorbeeld ook in zijn boek dat hij ervoor kan zorgen dat zo’n beetje alle mensen in een zaal exact op opschrijven wat hij wil dat ze opschrijven van zijn training. En natuurlijk doet hij dat op een ethisch verantwoorde manier.
Stop dus met oeverloos en kansloos gezever en zorg dat jouw publiek naar je luistert. Dat doe je door op de juiste manier te communiceren en Remco leert je dat in/met ‘Verbaal Meesterschap’. En je leert meteen een aantal nieuwe woorden als ‘de rode bloemkool’, ‘de bruine broek’ en ‘FOMPEN’.
Conclusie Top-10 beste boeken voor (online) ondernemers
Nou, dit was ‘m. Mijn top-10 beste boeken voor (online) ondernemers. Ik hoop dat er meerdere titels tussen staan die je nog niet kende. Doe er je voordeel mee en veel leesplezier gewenst. Als je nog een tip voor mij hebt, dan hoor ik die natuurlijk graag. Laat dan je bericht achter in de reacties!