De 7 nadelen van het geven van een webinar

Oké oké oké, als je mijn artikelen over webinars hebt gelezen dan lijkt webinars geven wel de heilige graal. Is het dan allemaal goud wat er blinkt? Nee, natuurlijk niet. Er zitten ook echt nádelen aan webinars. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je ziet mensen niet, zij zien alleen jou (als je je camera aanzet natuurlijk). Dat is gewoon een nadeel. Je wilt écht contact met je luisteraars en elkaar zien hoort daarbij. Maar goed, het belangrijkste heb je wel: de deelnemers kunnen jou wel zien. En daar gaat het uiteindelijk om, want jij wilt zichtbaar zijn met je bedrijf.
  • Als je naar een live bijeenkomst gaat dan krijg je vaak een leuke goodie bag. Daar kan ik me van tevoren al zo op verheugen. Bij webinars gebeurt dat eigenlijk nooit. Wat ik overigens wel eens gezien heb is dat de webinargever om een aanbeveling voor het webinar vroeg. En als je die aanbeveling geeft dan krijg je een cadeautje opgestuurd. Dat kan natuurlijk wel.
  • Je deelnemers zitten niet bij elkaar en dat maakt groepsopdrachten moeilijk. Bij live bijeenkomsten heb je vaak groepsopdrachten. Dat kan heel erg waardevol zijn om ook van elkaar te leren. Een webinar is toch meer één naar velen en in groepjes iets doen kan met sommige tools wel maar is toch minder leuk en handig dan op live bijeenkomsten.
  • Je bent afhankelijk van techniek. Als de Wifi eruit ligt dan kan je wel stoppen. Als je computer crasht dan lig je eruit. Als je webinar software om wat voor reden dan ook niet werkt dan houdt het op. Sta je in een zaaltje en stopt de beamer ermee, dan juicht iedereen en vertel je gewoon je verhaal zonder beamer. Dan roept iedereen dat dit eigenlijk wel zo gezellig is. Met een webinar roep je dat zeker niet. Kortom: het is zaak om betrouwbare webinar software te hebben en een back up. Een back up als je Wifi het niet doet en als je computer het niet doet.
  • Je mist een deel van je communicatie, namelijk de non-verbale communicatie. Het overgrote deel van communicatie gaat niet door alleen het gesproken woord. Het is ook lichaamstaal, je houding, je gezichtsuitdrukking enz enz. Dat mis je tijdens een webinar. Het enige wat je kunt doen is mensen geboeid houden door ze steeds nieuwe dingen te laten zien (veel sheets bijvoorbeeld die snel wisselen) en door enthousiast te praten. Want als je monotoon praat, dan kan je wel inpakken met je webinar. Dan haakt iedereen af.
  • Mensen kunnen makkelijk weg. Is het niet interessant meer, druk op de ‘webinar afsluiten’ knop en je deelnemer is weg. In een zaaltje blijf je toch al veel makkelijker zitten. Je wilt niet dat iedereen naar je kijkt als jij de zaal uit loopt. Met een webinar kan je dat easy peasy doen. Kortom: even een oninteressant stukje en ineens merk je dat de helft van je deelnemers vertrokken is. Dat kan je overkomen met een webinar.
  • Het kan niet anders, als je een webinar kijkt dan zit je op een computer, laptop, tablet of telefoon. Kortom: afleiding alom. Zzzzz, daar komt een appje binnen. Ping, een mailtje. Rood bolletje, hé er gebeurt iets op Facebook. Natuurlijk kan dat op een live bijeenkomst ook, maar het zal veel minder zijn. Met een webinar moet je dus veel beter je best doen om de aandacht vast te houden. Een oplossing is natuurlijk om er gewoon om te vragen. ‘Zet alles uit en neem de tijd om mijn webinar te kijken.’

Plaats een reactie

Ik werk graag samen met Liesbeth omdat het fijn is om iemand te hebben die heel goed is in haar werk en die ook hart voor de zaak heeft. Iemand die zichzelf blijft ontwikkelen in haar vakgebied.

Adrienne van den Bos
Gifted People

Liesbeth is erg prettig om mee te werken omdat ze een persoonlijke en rustige benadering heeft en boordevol tips zit. Met de nadruk op tips: het is niet moeten, maar kunnen.

Kim Heijboer
Gewichtsconsulent Kim

Ik had vooral behoefte aan iemand die me kon helpen met Facebook en Facebookadvertenties, die alle ins and outs kent van Autorespond, die teksten kan schrijven en die meedenkt qua strategie. Liesbeth heeft deze kwaliteiten allemaal in huis.

Peter Plusquin
www.shortcuts.be

Vanaf de allereerste seconde heeft Liesbeth me tijd opgeleverd en ze ging meteen naast me staan. Ze zet mij als klant voorop en ze verstaat de kunst mij in het licht te zetten. Ze laat me voelen dat mijn succes haar succes is.

Carla Ketelaar
www.laatsteliefde.nl

De aanbevelingen van mijn klanten, die door Liesbeth uitgewerkt zijn, zijn voor mij goud waard. Ik las wat klanten van mij vonden, wat ze van mijn dienst vonden en dat komt zo binnen. Het is niet alleen een waardevolle recensie of aanbeveling, het werkt ook goed voor je social proof op je website.

Petra Duijzer
www.creatiefsucces.nl

Liesbeth streeft een hoge kwaliteit na en komt haar afspraken na. Ze zoekt dingen uit en denkt mee. Ze is leergierig en zelfstandig en ze blijft zich ontwikkelen, daardoor was ze een goede sparringpartner. Ze was er echt voor me en ik voelde me door haar gesteund.

Danielle Leuvering
www.vabusinessacademy.nl