De 11 voordelen van het geven van webinars
Wat zijn de voordelen van een webinar ten opzichte van een live bijeenkomst?
- Iedereen mag thuis blijven en lekker van achter de eigen computer meekijken. En het is geen enkel probleem als je in je pyjama zit. Behalve de presentator dan, die wil natuurlijk wel fris en fruitig in beeld komen.
- Geen reistijd. Als jij op het afgesproken tijdstip inlogt dan ben je er bij. En is het webinar klaar, dan kan je meteen verder met alle andere zaken die die dag nog moeten gebeuren. Geen files, reistijd of wat dan ook. Hup, weer door.
- Lage kosten. Huur maar eens een zaaltje, echt je schrikt van de prijzen. Liefst natuurlijk met koffie, thee en wat lekkers. Misschien ook nog een lunch. En die prijzen zijn per persoon. Webinargeek heeft al een instap-optie van 9 euro per maand. Dat kan je mooi vergeten met je zaaltje. En dan is het ook nog eens zo dat je voor die 9 euro zo vaak webinars kan geven als je maar wilt. Je zaaltje zal je iedere keer opnieuw moeten betalen.
- Je kunt veel meer mensen tegelijk bereiken dan op een fysieke locatie. Als je 20 stoelen hebt in de zaal, dan kan je er stiekem nog een paar bijproppen maar dan houdt het wel op. Bij een webinar kan je zoveel mensen laten deelnemen als je maar wilt (als je abonnementskeuze maar ruim genoeg is.)
- Voor je kijker maak het niet uit waar hij of zij is. Ik heb al regelmatig webinars gevolgd tijdens een vakantie. Zelfs een keer op het strand. Het enige wat je nodig hebt is Wifi en dan kunnen je kijkers meedoen.
- Als deelnemer is het ook fijn dat je relatief anoniem mee kunt doen. De andere deelnemers zien je niet en zij zien hooguit je naam in de chat. Het is dus helemaal niet eng om een vraag te stellen of je mening te geven.
- Voor jouzelf is het fijn dat je al die vragen en opmerkingen later terug kunt lezen. Dit geldt ook voor de polls en quizes die je tijdens je webinar houdt. Je kunt achteraf dan ook contact opnemen met die deelnemer.
- Voor je deelnemers voelt een webinar veel minder opdringerig dan een live bijeenkomst. Zo ben ik een keer naar een presentatie voor wollen dekbedden geweest. Natuurlijk kwam daar een stevig verkooppraatje en het was allemaal best dwingend. En ik kon geen kant op, behalve dan opstaan en weglopen. Dat vond ik eng om te doen en heb ik ook niet gedaan. Bij een webinar had ik gewoon op de knop ‘webinar verlaten’ gedrukt en was ik weggegaan. Weten dat dat heel makkelijk kan, verlaagt de drempel om aan een webinar mee te doen.
- Gelukkig hebben we de foto’s nog! Nee geen foto’s, maar in dit geval een video. Als je een webinar geeft dan kan je die meteen opnemen. Heel fijn, dat is herbruikbare content.
- Je kunt je deelnemers heel makkelijk de opname van het webinar toesturen. Kunnen ze achteraf nog een keertje kijken. Heel fijn, zeker als er veel interessante informatie gedeeld is en je het gevoel hebt dat je dingen gemist hebt.
- Je hebt statistieken! Je kunt dus zien hoe veel mensen tot het eind bleven. Waar haakten mensen af? Vooral dat laatste is hele waardevolle informatie. Bij een live bijeenkomst dromen mensen weg, bij een webinar loggen mensen uit. Dat laatste geeft je informatie en ook de mogelijkheid om er iets aan te doen. Waar mag het spannender?