Content maken kan iedereen. Het is heel simpel: maak een tekstje (en dat kan heel kort zijn). Voeg er eventueel een afbeelding bij en klaar. Of spreek even snel een podcast in. Maak een videootje, knal het op Facebook en je hebt content. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.
De uitdaging als online ondernemer is dat je goede content wil maken. Content die jouw ideale klant raakt. Content die jouw ideale klant snapt. Content die jouw ideale klant over de streep trekt om met jou zaken te doen.
Hoe maak je goede content?
- Spreek de taal van je ideale klant. Dat betekent dat iemand die nog maar weinig weet over jouw expertise ook met eenvoudige teksten aangesproken mag worden. Ga er dus niet te snel van uit dat je jargon kunt gebruiken. En vergis je niet, je gebruikt al heel snel jargon (jargon is dat je woorden gebruikt die voor jou supersimpel zijn, maar die je lezer niet begrijpt).
- Vertel over onderwerpen die echt interessant zijn voor jouw ideale klant. Iets wat jouw ideale klant wil weten, of iets wat jouw ideale klant nog niet weet maar wel zou moeten weten. Help ze verder, geef ze tips, inspireer ze en geef ze het gevoel dat jij ze begrijpt en kunt helpen.
- Goede content informeert, inspireert en motiveert of zorgt dat jouw lezers je beter leren kennen. Zorg dat jouw verhalen iets toevoegen aan het leven van je lezers en dat het niet alleen maar bladvulling is.
- Maak de tekst makkelijk te lezen. Soms zie ik wel eens teksten die zijn ellenlang en alles staat onder elkaar. Doe dat niet. Zorg dat er voldoende ‘lucht’ in je teksten zit door te werken met alinea’s en door te werken met kopjes. Maak het je lezer zo makkelijk mogelijk.
- Wees origineel maar overdrijf het niet. Maak gebruik van mooie afbeeldingen of bijvoorbeeld leuke video’s. Ik zeg wel eens ‘doorstaat jouw content de glimlachtest?’ Als je lezer moet glimlachen (of iets van emotie voelt bij jouw content), dan zit je goed.
De grootste uitdaging die ik hoor als mensen mij vragen naar ‘waar moet goede content aan voldoen’ is: wat moet ik dan vertellen? Daar zijn hele boeken over volgeschreven, maar je kunt ook mijn blog lezen over hoe je er voor zorgt dat jouw lezer een klantreis maakt.