Overstappen naar een andere bank kan een heel gedoe zijn. Er zijn dingen die je zelf moet doen zoals bijvoorbeeld:
- Zorgen dat op alle plekken waar je bankrekening vermeld staat dat daar het nieuwe bankrekeningnummer komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan de facturen en de informatie op je website.
- De belastingdienst informeren dat je een nieuw rekeningnummer hebt.
- Je boekhouding aanpassen.
- Zodra je aanvraag voor de overstapservice binnen is nemen zij contact op met je oude bank en sturen ze jou een bevestiging met de startdatum van je overstapservice.
- KNAB zorgt ervoor dat alle bij- en afschrijvingen 13 maanden lang automatisch worden doorgeleid naar je nieuwe KNAB-rekening(en).
- KNAB geeft aan alle partijen die van jouw rekening incasseren door dat je rekeningnummer is gewijzigd en verzoekt de incassanten om je rekeningnummer aan te passen.
- KNAB geeft een seintje als je einddatum nadert en een maand voor het aflopen van de overstapservice informeert KNAB je over de precieze einddatum.
- Heb je zakelijke Europese incasso’s ingesteld? Stel ze opnieuw in op je KNAB-rekening. KNAB voert ze vanaf dat moment dan gewoon weer voor je uit.
- Vertel aan alle partijen die geld op je rekening storten dat je een nieuw rekeningnummer hebt. Ja, dat heb je aangepast op je facturen maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat ziet. Dus vertel het nog een keer duidelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je klanten. Stel ook je periodieke overboekingen opnieuw in.
- Maak het saldo van je oude rekening(en) naar je nieuwe KNAB rekening(en) over. Wacht voor de zekerheid nog twee weken na de ingangsdatum van de overstapservice en dan kan je je de oude rekening opzeggen. Dat maakt meteen een einde aan eventuele dubbele bankkosten.