E-mailmarketing is het versturen van e-mails. Maar niet zomaar e-mails en niet zomaar naar willekeurige mensen.
Nee, je verstuurt e-mails naar mensen die zich heel bewust hebben ingeschreven voor jouw maillijst. Je weet het zelf, dat doe je niet zomaar. Iedereen ontvangt tegenwoordig al meer dan genoeg mails, dus je zou wel gek zijn als je je zomaar inschrijft om van iemand anders mails te ontvangen.
Gratis weggever
Hoe zorg je ervoor dat iemand zich inschrijft voor jouw e-maillijst? Met een gratis weggever. Een vaak simpel, maar super waardevol document waarmee je een probleem voor je lezer oplost.
Je vraagt natuurlijk wel iets terug voor die super waardevolle weggever: de naam en het e-mailadres van degene die jouw weggever wil ontvangen. Heb je die gegevens gekregen dan kan het spel op de wagen.
E-mailmarketing
Als je de naam en het e-mailadres hebt gekregen dan mag jij mails sturen naar de aanvrager. Met in de eerste mail natuurlijk de gratis weggever. Want dat had je beloofd dat ze die zouden krijgen.
Vervolgens kan je een rij standaardmails sturen. Bijvoorbeeld direct de mail met de weggever. 2 Dagen later nog een mail, weer 2 dagen later nog een mail enzovoorts. In deze mails kan je nog meer nuttige informatie delen en kan je op een bepaald moment ook je betaalde aanbod presenteren. En je hoopt natuurlijk dat je tegen die tijd zoveel vertrouwen hebt opgebouwd dat jouw lezers daadwerkelijk kopen.
Als met een standaard mailreeks werkt is het een soort one size fits all. Wat veel beter is is kijken naar het gedrag van lezer. Heeft hij/zij de eerste mail geopend? Ja? Dan komt mail 2 over 2 dagen. Nee? Dan zou je de volgende dag nog een keer de mail kunnen sturen met de weggever.
Je kunt ook kijken of iemand in een bepaalde mail op een bepaalde link heeft geklikt. Ja? Dan volgt mail X. Nee, dan volgt mail Y. Je kunt soms zelfs punten toekennen. Dat je bijvoorbeeld zegt ‘als iemand een mail geopend heeft krijgt hij/zij 10 punten’. Klikt hij/zij vervolgens ook nog eens op een link, weer 10 punten. En als iemand 100 punten heeft verstuur ik een mail met mijn aanbod.
Autoresponder
En nee, bovenstaande tactiek is niet mogelijk met je eigen hotmail of gmail-account. Daar heb je een autoresponder voor nodig. Een autoresponder is software die het mogelijk maakt om al die automatische mails in te richten (een funnel te maken).
Voordelen van een autoresponder:
- Je kunt geautomatiseerd mails versturen, dus je hoeft niet zelf bij te houden dat persoon X vandaag je weggever heeft aangevraagd en dat over 2 dagen mail 2 verstuurd moet worden.
- Je kunt een uitschrijflink toevoegen aan de mail en dat ben je verplicht voor de AVG.
- Je kunt op basis van open- en klikgedrag exact de juiste mails naar de juiste personen versturen.
Met een autoresponder kan je je e-mailreeks zo mooi en ingewikkeld maken als je maar wilt. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: wat schrijf je in je mails. Welke content deel je. Klik hier, op deze pagina vind je meer uitleg én een supergoed aanbod.