Wij Nederlanders zoeken altijd naar het addertje onder het gras. Als het te mooi is om waar te zijn dan is het vaak ook zo. Dus, zitten er nadelen aan affiliate marketing. Ja zeker!
1. Je bouwt je huis op de grond van iemand anders
Je bouwt je huis op de grond van iemand anders. Wat bedoel ik daar mee? Als de aanbieder van de producten of diensten die jij promoot ermee stopt dat ben je de pisang. Dan houdt het op. Het zijn niet jouw producten of diensten en je hebt er dus niks over te zeggen.
2. Geen verkopen, geen verdiensten
Verder: als er geen verkopen via jouw affiliate link komen dan verdien je ook helemaal niks. Dat is de deal, je krijgt alleen betaald als er via jouw link verkocht wordt. Dus zeg maar dag tegen je handje tegen uurtje-factuurtje (word je sowieso niet blij van), tegen vaste vergoedingen en tegen contracten.
3. Het is hard werken
Affliate marketing is dus niet even snel geld verdienen en eigenlijk ook al helemaal niet passief. Je moet aan je website blijven bouwen en dat is zeker in het begin hard werken. Een website bouwen, een paar artikelen toevoegen en dan maar wachten gaat ‘m niet worden. Als je eenmaal een stevige website hebt staan, die goed gevonden wordt in Google, kan je het rustiger aan gaan doen. Maar op je lauweren rusten zit er niet bij. Niet als je echt succesvol wilt blijven.
Hoe vergroot je verder je kans op succes?
- Zorg dat je eigen producten en diensten hebt die je aan kunt bieden op je website. Heb je twee vliegen in één klap. Je hebt een platform om je eigen producten te verkopen en op datzelfde platform kan je meteen producten en diensten (die in het geheel passen) erbij promoten.
- Zorg dat er veel verkocht wordt via jouw affiliate link. Als de aanbieder van jouw producten of diensten ziet dat het oplevert, waarom zou hij of zij daar dan de stekker uittrekken? Dat is toch het domste van je kunt doen of niet? Hoe doe je dit? Door constant relevante content toe te voegen en te zorgen dat Google jouw website vindt. En laat zien. Zodat je steeds meer bezoekers trekt. En als je veel bezoekers hebt dan gaan de cijfers voor je werken. Een bepaald percentage van je bezoekers ‘koopt’. Ook al is het maar 1%, met 100 bezoekers per dag is het er 1 per dag. Wat als je dan 1000 bezoekers per dag hebt. Of 10.000 of 100.000.
- Wed niet op 1 paard maar spreid je kansen. Ga op zoek naar zoveel mogelijk producten en diensten die bij jouw website passen en maak voor iedere product dat je promoot minstens 1 apart artikel/blog.