Waarom je niet op de knop ‘promoten’ moet drukken als je wilt adverteren op Facebook
Zie jij het ook wel eens. Dan krijg je ineens een melding in Facebook dat een bepaald bericht goed presteert, met meteen de vraag of je wilt promoten. Ik heb twee kneiters van redenen voor je waarom je dat níét moet doen.
Reden 1:
Als je op promoten drukt krijg je een beperkt aantal opties om je doelgroep te bepalen. Dat wil je niet. Je wilt je doelgroep zo goed mogelijk bepalen, anders heb je dikke kans dat je advertentie veel te duur wordt.
Reden 2:
Reden 2 is nog een stukje vervelender. Voor advertenties gelden heel andere (lees: veel strengere) regels dan voor gewone posts. Op het moment dat jij de melding krijgt dat je dit bericht zou moeten promoten heeft Facebook niet gekeken naar of dit bericht voldoet aan de richtlijnen om te mogen adverteren.
Echt, je zal de eerste niet zijn die op ‘promoten’ drukt en meteen een afgekeurde advertentie krijg. Of erger nog: een geblokkeerd account.
Om een voorbeeld te geven: ik heb ooit een verhaal gelezen van een vrouw die op promoten had gedrukt en haar advertentie-account werd per direct geblokkeerd. Wat had ze gedaan? Ze had een post gedeeld over dat ze op vakantie een boek aan het lezen was en ze vond dat boek helemaal geweldig. Ze had ook een foto gemaakt van de voorkant van het boek en dat was dus de afbeelding bij de post. Maar in een boek staat vaak dat niets uit deze uitgave gedeeld of gekopieerd mag worden. Oepsie, eigenlijk was dit dus inbreuk op het auteursrecht. Dat is tegen de richtlijnen voor het adverteren op Facebook. En hoppa, account geblokkeerd.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!