Wanneer moet je een Facebook advertentie stoppen?
Soms is het nodig om een Facebook advertentie te stoppen. Welke redenen ik daarvoor heb?
Reden 1: De advertentie is te duur
Duur is relatief. Als jij inschrijvingen hebt voor je webinar voor gemiddeld € 20,- per inschrijving (krankzinnig veel geld) maar gemiddeld levert iedere inschrijving jou € 2.000,- op. Dan laat je die advertentie gewoon lopen. Graag zelfs. Maar meestal is dit niet het geval.
Ik kijk dus altijd goed naar wat een advertentie kost en wat de ad uiteindelijk oplevert. Aan de hand daarvan bepaal ik of een advertentie wel of niet door mag lopen en of de kosten per inschrijving acceptabel zijn of niet.
Reden 2: De advertentie levert niet de resultaten die ik hoop
Dit is een andere reden dan te duur. Wat er ook wel eens kan gebeuren is dat je veel inschrijvingen hebt, voor een laag bedrag. Hoera. Maar als er vervolgens een heel groot deel van die mensen niet op komt dagen in bijvoorbeeld een webinar dan heb je het alsnog voor de kat z’n viool gedaan. Of als je wel veel deelnemers hebt, maar niemand koopt. Veel inschrijvingen is niet automatisch ook een succes.
Dus als ik zie dat ik qua Facebook advertentie wel goede resultaten heb, maar uiteindelijk zakelijk gezien niet, dan gaat de advertentie alsnog uit.
Reden 3: De advertentie is uitgemolken
Een van de factoren die ik altijd in de gaten houd bij mijn advertenties is hoe vaak mensen de advertentie gezien hebben. Dat kun je zien in de statistieken bij de rubriek Frequentie. Als die hoger staat dan 6, dan is voor mij de grens bereikt (kan voor iedereen anders zijn hè).
Maar 6 betekent dat je doelgroep exact deze advertentie 6x heeft gezien en dan wordt het tijd voor een verfrissing. Nieuwe teksten, nieuwe afbeeldingen. Vaak zie je dan ook dat je weer lagere kosten krijgt en dat is ook wel logisch. Je oude advertentie was gewoon uitgemolken.