Long tail zoekwoorden worden ook wel eens zoekzinnen genoemd. Om een voorbeeld te geven: als je hoger in Google wilt komen dan zou je kunnen proberen om op #1 te komen met het zoekwoord ‘sportschoenen’. Reken maar dat je daar dikke concurrentie op hebt en van grote namen. Namen met een megagroot budget. Gaan wij het als kleine zelfstandige ondernemers niet van winnen.
Als jij dus sportschoenen verkoopt is het veel slimmer om jouw pagina of blog te optimaliseren op ‘sportschoenen kopen’ of om nog veel specifieker te gaan en te zeggen ‘sportschoenen maat 37 kopen’.
Ik heb maat 37 en als ik sportschoenen wil kopen, dan zou dat mijn zoekterm zijn. Zoekwoordenonderzoek hoeft niet moeilijker te zijn dan dat. Wat zou jij zelf intypen als jij iets wilt kopen. Typ dat eens in voor je eigen product of dienst en kijk wat er gebeurt. Kijk hoeveel mensen op die termen zoeken en hup hup, optimaliseren maar.
Bijkomend voordeel van zo specifiek zijn, mensen die op jouw zoekwoorden zoeken willen ook echt wat. Als ik ‘sportschoenen maat 37 kopen’ intyp dan is de kans groot dat ik dat ook echt wil. En nee, dan hoef je niet duizenden zoekopdrachten per maand te hebben. Als het er honderd zijn per maand en jij staat op 1 in de zoekresultaten, dan moet je eens kijken wat er met jouw omzet gebeurt.