Is natuurlijk de eerste vraag: wat is een content-explosie? Een content-explosie is dat je een tekst hebt gemaakt en dat je die tekst maximaal uit gaat melken.
Bijvoorbeeld: jij bent heel goed in video’s opnemen. Je zet de camera aan en je kletst zo een kwartier vol. Dan heb je al 1 content-item klaar, namelijk een vlog (deze video). Maar je kunt nog veel meer met deze video. Je zou bijvoorbeeld alleen het geluid eruit kunnen pakken en er een podcast van maken. Heel handig voor mensen die liever geen video kijken. Omdat ze het niet fijn vinden of gewoon omdat hun internetbundel te klein is.
Je kunt de tekst van je video ook uittypen of uit laten typen. Dan maak je er meteen ook een blog van. Voor de lezers binnen jouw doelgroep.
Die blog is vervolgens een bron van inspiratie voor posts op sociale media. Stel je geeft in je video 10 tips. Dan houd je in je blog die 10 tips bij elkaar. Maar op sociale media kan je alle tips apart delen. Heb je meteen 10 posts. Mooie afbeeldingen erbij en klaar.
Heb je een team waar je mee werkt dan hoef je dit niet allemaal zelf te doen. Zorg dat je een topper hebt die professionele podcasts voor je in elkaar draait. Laat jouw tekst-tijger de blog schrijven en zorg dat deze persoon ook je posts voor sociale media maakt. Zo hoef jij alleen maar een video te maken (en daar was je in dit voorbeeld een kei in) en daarna heb je voor een paar weken content.