Wat mag een webinar kosten?
De vraag ‘wat mag een webinar kosten’ bestaat in mijn ogen uit twee delen.
- Wat mag een webinar kosten voor jou als degene die het webinar organiseert?
- Wat mag een webinar kosten voor degene die jouw webinar kijkt?
Het antwoord op vraag 2 is wat minder eenvoudig. Als je nog in de beginfase van je onderneming zit, als webinars geven nog nieuw voor je is en je hebt nog een kleine e-maillijst? Dan zou ik mijn webinars zeker gratis geven. Dan zijn jouw webinars een marketingtool en is klanten krijgen jouw belangrijkste doel.
Als je echter al wat verder bent met je onderneming en een flinke dot klanten kent je al, dan kan je ook betaalde webinars overwegen. Zeker als je weet dat je in je webinar heel veel waarde gaat geven. Als je jouw kijkers tijdens je webinar al echt verder helpt met hun dringend en urgent probleem dan mag dat best geld kosten. Maar je gaat waarschijnlijk een stuk minder inschrijvingen krijgen dan wanneer je een gratis webinar geeft. In dit geval kost jouw webinar je kijker én tijd én geld en dan moeten ze wel heel graag willen. Maar goed, dan weet je dus ook dat dit jouw echte trouwe fans zijn en die fans zijn super waardevol.
Kortom: in dit laatste geval is het een keuze. Wat weegt voor jou zwaarder? Geld verdienen met je webinar of nu zaaien om later te oogsten?