Doelgroep maken om te adverteren
Als je op social media gaat adverteren dan wil je niet zomaar je advertentie aan iedereen laten zien. Doe je dat wel dan zal je waarschijnlijk slechte resultaten halen, kortom: weinig opbrengsten en hoge kosten.
Wat kan je beter doen: een specifieke doelgroep bepalen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Is jouw doelgroep plaatsgebonden?
- In welk land wonen ze en welke taal spreken ze? Ik zet bijvoorbeeld bij Nederlandstalig altijd: Nederlands, Vlaams en Fries.
- Zijn het mannen of vrouwen of allebei?
- Welke leeftijd heeft jouw doelgroep? (en je kunt een bepaalde range instellen, bijvoorbeeld 25 – 50 jaar oud)
- Wat voor interesses heeft jouw doelgroep? (bijvoorbeeld: ze lezen een bepaald tijdschrift of ze volgen Oprah Winfrey)
- Is jouw doelgroep hoogopgeleid, zwanger, single, ondernemer, werknemer? Wat maar relevant is voor het bepalen van je doelgroep.
Maak het niet te gek, maar als het relevant is is het goed om het in je doelgroepbepaling op te nemen. Je kunt ook mensen uitsluiten. Bijvoorbeeld dat je je NIET richt op ondernemers. Of juist NIET op werknemers.
Weet: hoe specifieker je gaat hoe duurder je advertentie waarschijnlijk wordt (gemiddelde kosten voor een resultaat). Maar wat heb je liever? Meer resultaten met mensen die eigenlijk helemaal niet bij je passen of minder resultaat maar wel met mensen die perfect op jouw ideale klant lijken.
Aangepaste doelgroep
Deze optie is zo mooi. Je kunt bijvoorbeeld je e-maillijst uploaden. Of maak een doelgroep van je fans op Facebook. Nog mooier: deel een video en maak een doelgroep van mensen die minstens een bepaalde tijd van de video gekeken hebben. Dit zijn warme doelgroepen. Deze mensen hebben al een keer ‘iets’ bij je gedaan en ze kennen je dus al.
Vergelijkbare doelgroep
Wat ook heel goed werkt is een lookalike doelgroep maken. Pak diezelfde e-maillijst die je net hebt ingeladen in de Aangepaste Doelgroep. Daar kan je vervolgens een vergelijkbare doelgroep van maken. Facebook gaat dan op zoek naar de mensen die een vergelijkbaar profiel hebben als de mensen die op jouw lijst staan.
Let op: om een vergelijkbare doelgroep te maken moet je minimaal een lijst van 20 e-mailadressen inladen. En die 20 is dan het aantal e-mailadressen dat Facebook kan ‘matchen’. Zo’n beetje iedereen heeft tegenwoordig meerdere e-mailadressen en als het e-mailadres waarmee een Facebook account is aangemaakt anders is dan het e-mailadres waarmee op jouw e-maillijst is ingeschreven, dan kan Facebook deze klant niet matchen. Weet dus dat je zeker 30% van je e-maillijst niet gematcht kan worden door Facebook.
Je kunt ook een vergelijkbare doelgroep maken van je fans op Facebook of bijvoorbeeld van de mensen die minstens 10 seconden van je video gekeken hebben. Kan een hele goede optie zijn.
Er is nog veel meer te vertellen over Facebook adverteren, dat lees je hier.